ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ללא עקבות

מאת: יעל הלפמן כהן

חברת NBD  ננוטכנולוגיות פיתחה פתרונות לניהול תכונת ההרטבה של משטחים בהשראת החיפושית הנאמיבית.
חברת NBD  ((Namib Beetle Design, הוקמה בהשראת החיפושית הנאמיבית המסוגלת לקצור ערפל מהאוויר הודות למבנה של חריצים הידרופילים לצד חריצים הידרופוביים.  החיפושית החיה בסביבה מדברית ושחונה מסוגלת להפיק מים מערפילי בוקר במשקל של כ 12% ממשקל גופה.
על החיפושית הנאמיבית ויכולתה המרשימה להפיק מים באזורים שחונים על מנת לשרוד, לצד יישומים בתחום של הפקת מים כבר כתבנו בעבר. אך חברת NBD זיהתה את המבנה הייחודי של הבליטות על כנפי החיפושית דווקא כמשטח בעל יכולות הרטבה  "Surface wettability". (הרטבה היא היכולת של נוזל לשמור על מגע עם משטח מוצק).  החברה מציעה כיום פתרונות שונים לניהול ההרטבה של משטחים מסוגים שונים ומחומרים שונים. כך למשל מוצעים פתרונות בתחום הפלסטיק, הצבע, חומרי הסיכה ועוד.
אחד היישומים המעניינים שחברת NBD  מציעה היא זכוכית ללא טביעות אצבע.  כולנו מכירים את טביעות האצבעות הנשארות כעקבות על משטחים מבריקים כגון חלונות, מסכי מחשב וכמובן מסך הטלפון. החברה פיתחה טכנולוגיה העונה לשם המסחרי “The InvisiPrint” הגורמת לטביעות האצבעות שלנו על משטחים כגון מתכת או זכוכית לא להיראות!
בנוסף לחלונות נקיים, הטכנולוגיה שפותחה חיונית למשל עבור מכשירים בעלי סנסורים אופטיים לזיהוי טביעת אצבע (מחשבים וטלפונים חכמים). הערך המתקבל הוא גם אסתטי אך גם תפקודי – מניעת שיבושים בזיהוי וקריאת טביעת האצבע.
חברת NBD  ננוטכנולוגיות היא חברת הזנק ביומימטית שהוקמה בבוסטון ב- 2012. עד כה גייסה בחמישה סבבי גיוס סכום של 12.6 מיליון דולר.
החברה מזמינה שותפים בעלי אתגרים בתחום ההרטבה לפיתוח של אפליקציות נוספות.
קישור לאתר החברה: http://nbdnano.com/