ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

רובוט נחש – גרסת שנת 2017

מאת: יעל הלפמן כהן
רובוט נחש בעל ביצועים מרשימים, הוא שלב נוסף באבולוציה של פיתוח רובוטים לשימוש ככלי רכב לא מאוישים.
רובוט נחש המחקה את תנועת הנחש ומיועד להחליף אנשים באזורים מסוכנים או באזורים ללא נגישות, כבר פותח בעבר. בטכניון למשל, פותח בעבר רובוט נחש בשיתוף מפא"ת, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה.
לאחרונה, חברת הרובוטיקה האמריקנית סארקוס (Sarcos), פיתחה רובוט נוסף דמוי נחש, הגארדיאן S, רובוט העמיד למים ומסוגל לנוע על גבי משטחים שונים, לנוע דרך צינורות צרים ובמעלה במדרגות. הרובוט אפילו מסוגל להתרומם כקוברה ולעלות במעלה קירות, הודות לגופו המגנטי. לעומתו, לפתרונות רובוטים אחרים הנעים על הרצפה, יש מגבלת ניידות על פני שטח מאתגרים, טווח תנועה מוגבל, חיי סוללה קצרים, ומשקל רב יותר. בסרטון הבא תוכלו לצפות בביצועי הרובוט:

לגארדיאן S תכנון ייחודי המקנה לו יתרונות בתנועה. בעוד פתרונות רובוטיים קודמים התבססו על שני מסלולי תנועה, בדומה לזחלי טנק, העיצוב של הגרדיאן S, כולל זחל קדמי ואחורי וביניהם חלק נוסף המסוגל לבצע תנועות מורכבות יותר, המגדילות את טווח התנועה. הגרדיאן מסוגל להמשיך לפעול במשך 18 שעות, והוא מתופעל על-ידי שלט הדומה לשלט של משחקי וידיאו. הוא כולל חיישנים שונים לרבות חיישני אינפרא-אדום, קרינה, גז, רעידות, מיפוי תלת-ממדי וצילום וידאו ב- 360 מעלות. כל אלו מאפשרים איסוף מידע תוך כדי תנועה.  
הגרדיאן הוא צעד משמעותי לעבר רכבי קרקע לא מאוישים, המיועדים למשימות שונות באזורים מסוכנים לאדם, לרבות משימות מבצעיות, חילוץ פצצות, התמודדות עם חומרים מסוכנים, תפקוד באזורי אסון ועוד.  
סארקוס מתכוונת להתחיל לשווק את הרובוט כבר בחודש הבא.