ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מעגלים בחול – כיצד דג קטן יוצר אומנות גדולה

מאת: עדי וייס

 בשנת 1995 מאתרת קבוצת צוללנים, סמוך לחופי האי היפני Amami-Oshima, משהו יוצא דופן מתחת למים; צורת מעגל מורכבת, מושלמת ומרובת תעלות, שקוטרה כ-2 מטרים. למרות ניסיונות למצוא את היוצר המסתורי, לא נמצא הסבר ל-''מעגלים בחול'' במשך למעלה מעשור. רק בשנת 2011 התגלה הבנאי הצנוע. זהו דג קטן, קרוב משפחה של הנפוחית (או ה''אבו נפחא'') הישראלית שלנו, שכל גודלו 12 ס''מ.

הדג, השייך לסוג Torquigenerr ממשפחת הנפוחיתיים, חי סמוך לחופי יפן, במים טרופיים חמימים. משפחת הנפוחיים מפורסמת ביכולתם של נציגיה להתנפח בעת סכנה וברעל העצבים המסוכן,Tetrodotoxinn המצוי בעור ובאיברים הפנימיים של חלק מהם.

המידע על יכולתו של הדג לשרטט צורות גיאומטריות מורכבות, הוא, כאמור, חדש. רק הזכרים טורחים על יצירת מופת כזו - טרחה שתארך 24 שעות עבודה בכל יום, במשך יותר משבוע, בגלל זרמי המים. אם יהיה להם מזל, העבודה גם תשתלם; נקבות מגיעות לבחון את היצירה במהלך עונת החיזור. אם הן יאהבו את מה שהן רואות, הן יבחרו להטיל את ביציהן במרכז המעגל, והזכר יזכה להפרות אותן.


כבר מוכרים דגים שבונים רכסים עבור הביצים שיטילו הנקבות, אבל למבנים של הדג הזה יש 3 מאפיינים חדשים וייחודיים: ראשית, הם כוללים רכסים ותעלות חיצוניים לאזור ההטלה, שמסודרים בצורה מעגלית. שנית, הזכר מוסיף צדפים כקישוט למעגל. ושלישית - הזכר אוסף גרגרי משקע מובחרים, שנותנים לתוצר הסופי צבע ייחודי. את אלה, למרבה הפלא, הוא אוסף תוך שימוש בתצורה עצמה. התעלות מכוונות אל המרכז את הגרגרים. המים מתועלים החוצה, בזמן שהגרגרים נשארים במרכז. מחקרים גילו כי מהירות המים מואטת בכ25% כשהם נמצאים במרכז, היכן שהביצים מונחות.

הנדסת מבנים מורכבים על ידי בעלי חיים קטנים, בתנאים של זרמים ולחץ חזקים, היא אתגר גדול, היצירות עלולות להיהרס תוך זמן קצר, ואז הזכר נאלץ לבנות שוב ושוב מחדש, במקום אחר. מורכבות המבנה, כמו גם יכולתו להוביל מים וחומרים דרכו בצורה יעילה, יכולים לשמש השראה טובה למהנדסים, לאדריכלים ולמעצבים. הגיאומטריה והסיבה לגודלם המרשים של המעגלים עדיין נחקרים, כמו גם הסיבה לאיסוף הקפדני של חלקיקי המשקע הצבעוניים.