ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טורבינת רוח בהשראת ציפורים

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

חברת הסטרט-אפ הטוניסאית Tyer Wind, פיתחה טכנולוגיית טורבינות רוח מהפכנית בהשראת נפנוף כנפי הצופית.
כל שינוי, אפילו קטן, ביעילות טכנולוגיית טורבינות הרוח, מהווה שינוי בעל משמעות אנרגטית באזורים אשר מתבססים על אנרגיה זו כמקור אנרגיה.
בטורבינת הרוח החדשנית נעשה שימוש בעקרונות ביומימטיים לחיקוי מכני של נפנוף כנפי הציפור. העיצוב שונה מאוד מטורבינות הרוח הסטנדרטיות, מאחר ובמקום להמיר אנרגיה לינארית (האנרגיה מתנועת הרוח) לאנרגיה מעגלית, הטורבינה החדשה ממירה את האנרגיה הלינארית לתנועה בתצורת המספר שמונה - בדומה לתנועת כנף הציפור במצב של ריחוף במקום. באופן זה, יצור האנרגיה נובע גם מהתנועה לכיוון מעלה וגם מהתנועה לכיוון מטה.

כפי שכבר סיפרנו בעבר, תעופת הצופית נחשבת יעילה אנרגטית והיא בעלת פוטנציאל רב ליישומים בתחום זה, ועל כן מרכזת עניין רב בקרב חוקרי תעופה. בחברת Tyer Wind, לראשונה, מנסים לחקות את תנועת כנפי הציפור לא לתעופה יעילה אנרגטית כי אם לצורך ייצור אנרגיה באופן יעיל יותר.
בימים אלה, נערך ניסוי יעילות של דגם טורבינת הרוח של Tyer Wind במרחבי הסוואנה של טוניסיה כאשר לדגם שתי כנפיים, כל כנף באורך 1.6 מטר, ובתנאי רוח חזקה הדגם מבצע כ 450 תנועות בדקה.  המהנדסים בחברה מקווים למערכת שקטה יותר, ידידותית יותר לתעופת ציפורים, קטנה יותר ויעילה יותר אנרגטית.
המערכת עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים, לכן אין עדיין תוצאות לגבי מידת יעילותה האנרגטית. אך בחברה מאמינים כי העקרונות החדשים מהווים פריצת דרך בתחום ייצור האנרגיה, והעקרונות התכנוניים יוכלו לשמש בעתיד לייצור טורבינות רוח בממדים שונים לצרכים שונים, וכן לייצור מנועים תעשייתיים יעילים יותר לצרכים שונים.