ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

על שדים וחיידקים

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

מדענים גילו שחלב אם של 'השד הטסמני' מכיל ארסנל אנטי-מיקרוביאלי, אפקטיבי כלפי 25 מהחיידקים המסוכנים ביותר הידועים למדע וכלפי שש הפטריות המסוכנות ביותר הידועים למדע, כולל החיידק Staphylococcus aureus, האחראי להרעלת מזון, לדלקת ראות ועוד.

השד הטסמני (שם מדעי: Sarcophilus harrisii) הוא חיית כיס אוכלת-כל הגדולה ביותר בעולם, והוא מצוי היום רק באי האוסטרלי טסמניה. מיבשת אוסטרליה נכחד השד הטסמני ככל הנראה על ידי הדינגו, כלב הבר האוסטרלי. זהו יונק קטן יחסית וחזק מאוד. ראשו וצווארו הגדולים מקנים לו את אחת הנגיסות החזקות ביותר בקרב יונקים והוא משתמש ביכולת זו לא רק בקרבות להשגת בת זוג, אלא גם לגיוון במזון. הדיאטה של השד הטסמני כוללת טרף של יונקים בגדלים שונים, אבל גם נבלות בשלבי ריקבון משתנים, התורמים לריח הפה הדוחה האופייני לו. 
התמונה באדיבות Charlieatyourservice

 מסתבר שגור שד טסמני, כמרבית חיות הכיס, נולד טרם סיים את התפתחותו ובהיוולדו הוא חסר מערכת חיסון נרכשת, המתפתחת רק עם הגיעו לגיל 90 יום, וזאת כשהוא גדל ושורד בכיס האם שורץ החיידקים. היכולת של גורי השד הטסמני לשרוד בתנאים אלה ללא מערכת חיסון מפותחת הציתה את דמיונם של החוקרים, שפנו לבדוק את חלב האם. לאחר אפיון גנטי, נמצא שחלב האם, כמו גם רירית הכיס, עשירים בפפטידים אנטי-מיקרוביאליים, שהם אפקטיביים כלפי שורה ארוכה של חיידקים ופטריות פתוגניות. פפטידים אנטי-מיקרוביאליים מהווים חלק ממערכת החיסון המולדת. בחלב האם האנושי למשל, יש רק פפטיד אנטי-מיקרוביאלי אחד. החוקרים סינתזו שני פפטידים בעלי טווח פעולה רחב, שנמצאו אפקטיביים כלפי חיידקים מזיקים לאדם.

לאור החשש שחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יגרמו למוות בשנים הקרובות יותר מאשר סרטן, כתוצאה מהירידה באפקטיביות של סוגי האנטיביוטיקה הקיימים, בודקים החוקרים בימים אלה את רמת הבטיחות של הפפטיד לשימוש באדם, כחלק מהמאמץ הבינלאומי לפתח ארסנל חדש של סוגי אנטיביוטיקה שיתמודדו עם איום החיידקים העמידים.  (ראו ידיעה על חברת אומניקס הישראלית, המפתחת פפטידים אנטי-מיקרוביאליים בהשראת חרקים).

**למרות היכולת הנדירה להתמודד עם חיידקים עמידים, השד הטסמני נמצא היום בסכנת הכחדה חמורה עקב התפרצות של devil facial tumour disease, פרזיט מדבק הגורם להם לסרטן פנים קטלני. עם זאת, לאחר שני עשורים של התמודדות עם המחלה, נראה שהשד הטסמני החל לפתח עמידות לפרזיט יוצר הסרטן – מנפלאות מערכת החיסון של השדונית.