ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

קורס ביומימיקרי – סיום המחזור הרביעי


מאת יעל הלפמן כהן
החודש הסתיים המחזור הרביעי של הקורס "מבוא לביומימיקרי – חדשנות סביבתית בהשראת הטבע" שהוצע בשיתוף לשכת המהנדסים וארגון הביומימיקרי הישראלי, והועבר  בסביבה הטבעית של הגנים הבוטניים שבאוניברסיטת תל אביב.
הקורס כלל שישה ימים עם דגשים שונים, לרבות מבואות, חדשנות, קיימות, העולם העסקי ודגש מיוחד על תהליך התכנון הביומימטי – מתודולוגיות וכלים לניהול התהליך. אמצעי ההוראה כללו הרצאות, תרגילים, תיאורי מקרה, סיורים, ופרויקט בצוותים בינתחומיים – פיתוח קונספט ביומימטי במענה על אתגר תכנוני (מההנדסה לטכנולוגיה), או בהשראת מנגנון ביולוגי ייחודי (מהביולוגיה להנדסה). לפירוט מלא של הסילבוס (קישור).
השנה נוספו שני סיורים חדשים. סיור ביומימיקרי בספארי רמת גן - התבוננות בטבע דרך עדשה טכנולוגית הנדסית, וחשיפה למגוון עקרונות תכנוניים בטבע, וסיור עקרונות הקיימות (עקרונות החיים) בגנים הבוטניים שבאוניברסיטת תל אביב.

במהלך הקורס תרגלו המשתתפים התבוננות אחרת על הטבע, הסתכלות על הטבע דרך עדשה טכנולוגית  וזיהוי פתרונות תכנוניים, ורכשו כלים לנהל תהליך חדשנות ביומימטי בעזרת הטבע.
בסיום היו פרויקטים מגוונים, שכללו חליפת צלילה ביומימטית המבוססת על שכבת הבועות המפחיתה גרר ומכסה את גוף הפינגווינים בעת זינוק מהמים החוצה, פתרון ביומימטי לאתגר של תדלוק אווירי,  פתרון לאתגר מים אפורים המבוסס על חקר וטיהור מנגנוני טיהור מים בטבע, ואף מענה לאתגר חברתי, מודל לניהול קונפליקטים בהשראת פתרון קונפליקטים בטבע.

נתראה במחזור הקורס הבא, לפרטים והרשמה: info@biomimicry.org.il