ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

זרימה חדשנית

מאת: יעל הלפמן כהן
Pax Scientific היא חברה אמריקאית העוסקת בתכנון מוצרים וטכנולוגיות זרימה המבוססים על עקרונות הזרימה בטבע. בין המוצרים מאווררים, מערבלים, משאבות, טורבינות, מחליפי חום, מדחפים ועוד.
ג'י הרמן, מייסד החברה, הבחין עוד כילד שגדל ליד חופי אוסטרליה כיצד המים זורמים דרך אצות הים. בבגרותו הבחין בגיאומטריה חוזרת בטבע של ספירלות תלת ממדיות ממורכזות בעלות מאפיינים של יחס הזהב , וזיהה את הקשר שלהן לזרימה יעילה.
הרמן זיהה שהנתיב המייצר הכי פחות התנגדות לזרימה אינו קו ישר, כי אם קווים מערבוליים. בעוד שהטכנולוגיה המקובלת לייצור מערכות טכנולוגיות להנעת גזים או נוזלים הייתה מבוססת על קווים ישרים, בטבע גזים ונוזלים נעים בקו מערבולי ולא ישר. ניסיון להוביל גזים ונוזלים בקו ישר מייצר לחץ, חיכוך מוגבר, איבוד חום, והבקעות.
מצויד בהבנה זו ובמודעות סביבתית החליט הרמן לייסד חברה שיכולה לטפל בבעיות סביבתיות. חזון החברה הוא לתרגם את יעילות הזרימה בטבע לטכנולוגיות זרימה.  אכן, יישום הגיאומטריה הטבעית במערכות טכנולוגיות דוגמת מאווררים וציוד ערבול משפר באופן משמעותי את יעילותן. טווח היישומים רחב מאוד ומנוהל על ידי חברות  בת של Pax Scientific הפונות לשווקים שונים: PAX Mixer, PAX Fan, and PAX Water
פתרונות החברה מבוססים על חקר מעמיק של הגיאומטריות הזרימות בטבע באמצעות דינמיקת זרימה ממוחשבת (cfd) ושיתוף פעולה עם אוניברסיטת סטנפורד. בין הפיתוחים מאוורר למקררים היעיל ב- 25% ממאווררי מקררים רגילים, ומדחף החבצלת (Lily impeller) המשמש לייצר סילון צירי הגורף את נפח המיכל כולו למערבולת טבעתית גדולה.  
חטיבת המים של החברה מספקת פתרונות לערבול מכלי אחסון מים. הערבול מונע את תופעת הריבוד של המים לשכבות בעלות טמפ' שונה, ובאקלים מסוים גם גורם לקפיאה. התחממות השכבה העליונה מעודדת גדילת בקטריות ויצירת חנקות שלרוב מטופלות באמצעות חיטוי, אך גם לחיטוי יש תופעות לוואי ורגולציות חדשות אף מגבילות את השימוש בו. החברה פיתחה מערכת ערבול מכנית צוללת המספק ערבול רציף למים (24/7). המערכת מצליחה לערבל בהצלחה מאגרים עד 20 מיליון גלון בצורה יעילה ותוך השקעת אנרגיה מינימלית.( 1/3 כוח סוס משמש לערבוב מאגר של 7 מיליון גלון).
החדשנות של חברת Pax התחילה בזיהוי דפוס חוזר בטבע, המשיכה במחקר מעמיק בצוות רב תחומי, והתממשה עם זיהוי הזדמנויות עסקיות שונות.
לצפייה בראיון עם מייסד החברה, מר ג'י הרמן.