ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טיפת שקיפות

מאת יעל הלפמן כהן ויפעת יאיר
 

חדשנות ביומימטית מתחילה במקרים רבים ברגע של פליאה ממנגנון יוצא דופן ובולט בייחודו בטבע. תופעות שונות בטבע מדגימות רעיונות תכנוניים שונים מהמוכר והידוע לנו כמתכננים, רעיונות המכונים Crazy concepts , רעיונות "משוגעים", בספרות ההנדסית.

רעיון "משוגע" כזה מודגם למשל בפרח ה"שלד"  (Diphylleia Grayi :Skeleton flower )  אשר התגלה לאחרונה באזור מזרח אסיה ויפן. התפרחת של הצמח הרב שנתי הזה מתנשאת לגובה של כארבעים ס"מ ולרוחב של כמטר, ופורחת מאמצע האביב עד תחילת הקיץ, בתנאי צל.

במבט ראשון, פריחת הפרח נראית רגילה, אך לאחר מגע עם טיפות הגשם, עלי הכותרת של הפרח הופכים שקופים ונוצצים כמו זכוכית. כאשר הגשם פוסק, עלי הכותרת מתייבשים וחוזרים לצבעם הלבן. את התופעה תוכלו לראות בסרטון הבא:

 
 

הפרח כמעט ולא נחקר ואין תיעוד לגביו בספרות. ניתן רק לשער מה יכולות להיות הסיבות לתופעה המדהימה הזו. למשל:

1.      האבקה יעילה יותר  - עלי כותרת הפתוחים לרווחה במבנה המכונה "פרח צלחת" (בדומה לכלנית) מאפשרים האבקה על ידי חרקים. יתכן שהשקיפות מעלימה את עלי הכותרת ממאביקים פוטנציאלים שלא רצוי שיגיעו אל הפרחים בגשם, אז ההאבקה פחות יעילה בשל הרטיבות.  יתכן והשקיפות קשורה להעלמות של "מסלולי הנחיתה"  אשר מכוונים מאביקים אל האבקנים והצוף אשר במרכז הפרח. 

2.      הפחתת פגיעה ממזיקים - אולי הגשם מעודד חרקים מזיקים להגיע אל הצמח והשקיפות לא מאפשרת להם לראות היכן לנחות.

3.       מניעת מצבורי מים - יתכן שמי הגשמים נספגים בעלי הכותרת ופרט לשקיפות גורמים לתופעות נוספות כמו מידת החיספוס של פני השטח או מידת הקעירות שלהם. עלי הכותרת השקופים נראים שטוחים יותר ואולי זה מונע הצטברות מים בתוך הפרח אשר פוגעת באבקה. 

הפרח נמכר כיום כפרח נוי עם "גימיק" ייחודי, אך אם נבין את מנגנון השקיפות הזמנית של הפרח נוכל לפתח חומרים ביומימטיים חדשניים ההופכים שקופים במגע למים. ניתן לזהות יישומים אפשריים לחומרים כאלו, לדוגמא שקיפות עציצים כמדד ללחות הקרקע. אולי נוכל גם להשתמש במנגנון בצורה הפוכה ולפתח חומרים שקופים ההופכים לבנים במגע של מים, אידיאלי למקלחונים במקומות ציבוריים.