ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

קן צרעות בחדר האורחים


מאת: שמעון בוגן

הדפסה תלת ממדית זוהתה כבר כטכנולוגיה עתידית, שעשויה להיתרם מגישת הביומימיקרי ולחולל מהפיכה בדרך בה נעצב את עתידנו בהשראת הטבע. בהמשך לחזון ששרטטנו בידיעה הקודמת, נפרט הפעם צעדים ראשוניים להפיכת החזון למעשה, ונרחיב על האופן  בו בונות הצרעות את הקינים שלהן בהקשר של הדפסה תלת ממדית. 

הצרעה מכרסמת עצים רכים ופריטים מעשי יד אדם שעשויים מעץ רך, לועסת את העיסה, טוחנת אותה ומערבת אותה בדונג. מהתערובת של חומר המבנה בונות הצרעות קינים מעוצבים להפליא, קשיחים, מוגנים, מאווררים, אטומים למים, חסינים בפני גשם ועמידים למשך שנים רבות. 
התמונה באדיבות Fabio Brambilla
חברת 4AXYZ  מסיאטל ארה"ב פרצה לתודעה במיזם, שבא לשכנע אותנו לצרוך ריהוט שמיוצר בטכנולוגיית D3 ובקוד פתוח, מעוצב מכל סוג עץ ובשילובים מדהימים, בכל סגנון ולסיפוק כל דמיון, גם הפרוע ביותר. 
המדפסת, כמו הצרעה, "יורקת" את חומר המבנה ומייצרת את המבנה "מבפנים החוצה", בכל זווית, בכל פיתול ומסביב לכל חלל בדיוק מקסימלי. אפשר להתרשם ממגוון העיצובים ומאוסף האפשרויות של יוצרים (Makers) מכל העולם כשמגגלים 3D printing wood, ומבקשים תמונות.  Jérémie François מצרפת, למשל, מספק לנו דוגמא שמחברת אותנו לצרעה, כולל דימוי של עוקץ
התמונה באדיבות
הבסיס לפעילות הייצורית הביומימטית לעיל מגיע בצורת סלילים של חוטים עבים מעץ טחון, מעורב ומקושר בתוך PLA, פולי-חומצה-לקטית, שהוא ביו-פלסטיק. חומר הגלם כולו ממקור טבעי, אינו מזהם, פריק ביולוגית (למה לזרוק?), בר השבה ובר מחזור. הפולימר עצמו מיוצר מחומר צמחי, ובתהליך העבודה הוא מפיץ ריח של פנקייק... 
התערובת והמוצר הסופי נראים כמו עץ, מתנהגים כמו עץ, ניתנים לעיבוד כמו עץ ואפילו מריחים כמו עץ, בהתאם לסוג העץ שממנו עשויים. למידע נוסף על חומר הגלם הביומימטי הכנסו לקישור הבא. 

בהיבט האומנותי של עיצוב הרהיט יש אפקט שרק העץ הגדל בטבע, הצרעות הבונות את הקינים וההדפסה בתלת ממד יודעים ליצור ואומני עץ אינם מסוגלים לחקות – שילוב של גוונים ובני גוונים, העולים זה מתוך זה ונמסים זה לתוך זה בהדרגה (מתפיידים).