ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דבק בהשראת השממית - חידושים



חוקרים רבים מחפשים אחר פתרונות הדבקה למשטחים מסוגים שונים. חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס, מתארים את ה GeckoSkin, מכשיר הדבקה המבוסס על רגלי השממית אשר באמצעותו הצליחו להדביק לקיר אביזר השוקל מעל 300 ק"ג. לאביזר ההדבקה יכולת הדבקה חזקה, אך חשוב לא פחות - יכולת ניתוק מהירה וללא השארת סימנים.
לפי החוקרים, שממית במשקל של כ 100גר' יכולה לטפס על קיר בעודה נושאת משקל של כשלושה ק"ג. בהשראת רגלי השממית ועורה, פיתחו החוקרים את ה GeckSkin. ה GeckoSkin הוא דבק המאפשר להיצמד בחוזקה לטווח רחב של משטחים, כולל משטחים חלקים כזכוכית, ולהחזיק מטען כבד. בשונה מחומרים אחרים בהשראת רגלי השממית, הדבק המתואר אינו מחקה את מבנה השערות הננוסקופיות כפי שמתואר בפיתוחים קודמים, אלא פותח לאחר מחקר מעמיק של רגל השממית כולל העצמות, הגידים והעור. אביזר ההצמדה נצמד באמצעות התאמת משטחים מירבית, והמפתח ליצירת הדבקה חזקה, לטענתם, הוא התאמה מירבית של אביזר ההדבקה למשטח תוך מקסום הקשיחות.
ב GeckoSkin החוקרים יצרו את היכולת הזאת על ידי שילוב אלסטומר רך עם אריג אולטרה קשיח, כמו זכוכית או סיבי פחמן. על ידי כוונון הקשיחות היחסית של שני החומרים, הם יכולים להתאים את הדבק לטווח רחב של יישומים.
כדי לאשרר את טענתם, השוו החוקרים שלוש גרסאות של הדבק שלהם לשממית אמיתית על מספר משטחים, ומצאו שהתאוריה שלהם אכן מתאימה למודל החיה ובמקרים מסוימים אפילו עולה עליה.
היכולת של השממית להצמד למשטחים שונים קריטית לשרידות שלה בטבע, ואיכות השחרור וההדבקה מחדש חשובה לא פחות. ה GeckoSkin מאפשר יכולת הדבקה דומה מאוד ליכולת השממית על סוגי משטחים נפוצים, ולמעשה פותח פתח לשימוש בטכנולוגיה הזאת ליישומים שונים בבית, במשרד ובחוץ.