ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

לא דבק בו רבב

מאת: אופיר מרום

בהשראת הרגליים הדביקות של השממית, סרט הדבקה המסוגל להרחיק מעצמו לכלוך.
שממיות מתעלות על סרטי הדבקה במספר מובנים ואחד המעניינים בהם הוא שגם לאחר מגע חוזר עם לכלוך ואבק הרגליים שלהן נדבקות בצורה מושלמת למשטחים חלקים. לאחר שנים ארוכות של מחקר הצליחו חוקרים לפתח סרט הדבקה שמחקה את מנגנון ההדבקה של אצבעות השממית, ובדיוק כמותן, הוא גם מסוגל להרחיק מעליו לכלוך ולשמור על יכולת הדבקה פעמים רבות.
רגלי השממיות לא מצופות בחומר דביק והן אינן צריכות ליצור וואקום כדי להיצמד למשטחים. במקום זאת, כל אצבע שלהן מכוסה במיליוני שערות זעירות שיוצרות אפקט קוונטי חשמלי. בין כל שערה למשטח נוצרת משיכה חלשה כתוצאה מתנועה אקראית של אלקטרונים (כוחות ואן דר ואלס). סכום הכוחות בין מיליוני השערות למשטח מצטבר לכוח משמעותי, שמאפשר לשממית לשמור על אחיזה איתנה אפילו על גבי זכוכית מלוטשת. לכלוך שנשאר על רגליה של השממית פוגע ביכולת ההדבקה שלה, לכן היא חייבת לנקות אותן באופן רציף. הרחקת הלכלוך מתבצעת בזמן תנועה, כאשר השממית גוררת את רגליה על חלק מהמשטח. כתוצאה מהחיכוך שנוצר, מורחקים חלקי הלכלוך הגדולים ואילו החלקיקים הקטנים נופלים ומתיישבים בין השערות.  
באותו האופן בדיוק פועל סרט ההדבקה החדש שפיתחה קבוצת מדענים מארה"ב וגרמניה. הסרט הינו חומר יבש שמכוסה במיקרו-שערות מלאכותיות וגמישות הדומות בצורתן לפטרייה. כדי לבדוק את יכולת הניקוי של סרט ההדבקה, בוצעו ניסויים עם חרוזי זכוכית זעירים במגוון גדלים, שדימו גרגרי אבק. בניסויים נמצא שכאשר קוטר חרוז עלה על קוטרה של המיקרו-שערה, החומר איבד את הדביקות לאחר המגע ראשון, אך לאחר תהליך ניקוי דומה לזה בו משתמשת השממית, רוב הלכלוך הורחק, וסרט ההדבקה חזר כמעט ל-100% מיכולתו. כאשר קוטר החרוז היה קטן מזה של המיקרו-שערה, רק שליש מכוח ההדבקה המקורי שוחזר.
"כדי לחקות באופן מושלם את יכולת ההדבקה של השממית אנו צריכים ליצור שערות בגודל ננומטרי הקטן יותר מרוב חלקיקי הלכלוך" אומר ד"ר מייקל רוהריג (Dr. Michael Röhrig). שימוש בסרט הדבקה מסוג כזה יאפשר לאריזות מזון או לתחבושות להיפתח ולהיסגר מספר רב של פעמים. אין ספק שלאחר שיושלם הפיתוח ניתן יהיה למצוא שימוש רב בסרט ההדבקה בעל יכולות כאלו בתחום הספורט והרפואה או בתעשיית הרכב וטכנולוגית החלל.