ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

על כלבים, רובוטים והקשר ביניהם


מאת: אופיר מרום

כלבים עוזרים לבני האדם במשימות שונות ומגוונות, אך האם שמעתם על כלבים שעוזרים לתכנן רובוטים?
 
מעצבים רובוטים חברתיים? שימו לב - בפעם הבאה שאתם רוצים לבחון אב-טיפוס, כדאי לכם להביא גם את הכלב שלכם למעבדה ולצפות באינטראקציה שלו עם הרובוט. אולי תוכלו ללמוד דבר או שניים שישפרו עיצובים עתידיים. במחקר, שפרסמה גבריאלה לאקאטוס (Gabriella Lakatos)  מהאקדמיה ההונגרית למדעים, נמצא כי חברו הטוב ביותר של האדם מגיב בידידותיות לרובוטים המתנהגים באופן חברתי כלפיהם, גם אם הם לא נראים אנושיים. במחקר נבדקה תגובתם של 41  כלבים שחולקו לשתי קבוצות שונות, כאשר בשתי הקבוצות צפו הכלבים באינטראקציה: קבוצה אחת צפתה באינטראקציה בין בעליהם ונסיין אנושי, והשנייה באינטראקציה בין בעליהם ורובוט.
הרובוט שנבדק הוא רובוט מותאם אישית, בגודל אנושי, מסוג PeopleBot, עם שתי זרועות וארבע אצבעות בכל כף יד. אחת מהזרועות הרובוטיות יכולה לבצע מחוות פשוטות ולתפוס עצמים. רובוט ה- PeopleBot אינו דומה לאדם, אלא נראה יותר כמו מכשיר כושר, בעל יד עטוית כפפה לבנה הקשורה אליו. הרובוט תוכנת לבצע פעולות דמוית התנהגות חברתית אנושית (כגון לקרוא לכלב בשמו ), או להתנהג באופן "לא-חברתי" כמו מכונה. הנסיין האנושי, הוגבל לביצוע רק מהלכים הדומים ליכולותיו של הרובוט, ולכן היה יכול להשתמש רק ביד אחת ולעשות מחוות ספציפיות.
בקבוצה הראשונה, עם הנסיין האנושי, האינטראקציה הייתה "חברתית",  בעוד שבקבוצה השנייה האינטראקציה הייתה "לא-חברתית". מיד לאחר האינטראקציה, ללא קשר לאופייה, הצביע הרובוט או בעליו של הכלב, לכיוון אוכל שהוחבא במקום.
היכולות ה"חברתיות" שהפגין הרובוט, לא הצליחו לעורר  את הכלבים מבחינה חברתית,  כפי שניתן לעוררם ביחסים הקרובים עם בני אדם. עם זאת, החוקרים כן צפו במספר אינטראקציות חברתיות חיוביות מובהקות בין הכלבים לבין הרובוט. לדוגמה, הכלבים בילו זמן רב יותר בסמוך לרובוט, או התבוננו בראשו כאשר זה התנהג באופן "חברתי". הכלבים היו הרבה יותר טובים במציאת המזון המוחבא,  כאשר רובוט "חברתי" הצביע עליו, מאשר כשרובוט "לא-חברתי" עשה זאת. החוקרים מאמינים כי הניסיון הקודם של הכלבים עם הרובוט, בעת צפייה בבעלים שלהם באינטראקציה עם ה-PeopleBot  השפיע על היחס שלהם כלפיו כאשר הם התעמתו אתו בשלב ההצבעה.
לאקאטוס ועמיתיה טוענים כי סוג זה של מחקר, מספק לא רק תובנות חשובות על התהליכים הנפשיים של יצורי חיים , אלא גם על האופן בו צריכים להיות מתוכננים רובוטים חברתיים.