ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

הסט הקיסרי

מאת: אורנה סין הרשקו *
 
מערכת תה בהשראת הפינגווין הקיסרי - מזיגה בהשראת הטבע
פרויקט הגמר של תכנית הלימודים, מהווה סיכום של לימודי  המסלול להנדסאי עיצוב תעשייתי. הפרויקט שם דגש על תהליכי מחקר, על בניית קונספט ועל פיתוח רעיון. הפרויקט הוא אישי, ובמסגרתו בחרתי לעסוק במערכת כלים לשתיית תה.
את הפרויקט הגדרתי כמערכת כלים לשתיית תה במטרה להעניק למשתמש בה חוויה חברתית ומשפחתית, ולהחזיר את זמן האיכות המשפחתי לשגרה.
מקור ההשראה שלי הוא הפינגווין מזן קיסרי. בחרתי בו בגלל הקשר החם שלו למשפחתו, המסירות והדאגה של הפיגווין בגידול הצאצאים, ובגלל שזיהיתי קשר רעיוני בינו ובין הפרויקט. הפינגווין הקיסרי הוא יצור משפחתי, בני הזוג הקיסריים חיים את כל חייהם יחד. ההורים הפינגווינים מסורים ביותר. בעונת הקינון, לאחר שהנקבה מטילה את הביצה, דוגר עליה הזכר בזמן שהיא יוצאת לחפש מזון בים. לאחר שיבקע הגוזל מהביצה הוא יתחמם על רגליי האב והאם לסירוגין, עד שיגדל ויוכל להתרגל לקור הקרח המקפיא ברגליו.

 המחקר על דרך האכלת הפינגווין ע"י הוריו, ועל הדרך בה הם שומרים עליו בין רגליהם ומסורים לו התחבר לקנקן ולכוסות בדרך מזיגת המים. כדי לאכול על הגוזל להכניס את מקורו לתוך מקור הוריו ולהוציא את מזונו משם. בעצם, רק בדרך השיתוף - כשהוא ירצה לקבל והוריו ירצו לתת - יקבל  הפינגווין הצעיר את מזונו. כך, גם בקנקן ובכוסות, רק ברגע בו הם יתחברו ויגעו אחד בשני יישפכו המים לכוס. וכמו שגוזל הפינגווין אינו יכול להתקיים ללא דאגת הוריו וללא עמידה על רגליהם כך גם בסט. לקנקן אין משטח ישר בתחתית והוא אינו יכול לעמוד בלי הבסיס שלו - המגש.
בהמשך למקור ההשראה, ובגלל תרומתו הגדולה לפרויקט, נקראת מערכת הכלים "הסט הקיסרי", לפי שמו של זן הפינגווין.
החדשנות שמביאה אתה מערכת הכלים בחיבור, בקרבה ובאינטראקציה המתרחשת בין הכלים, מביאה את המשתמש לחוויה של רוגע סביב השולחן ביחד עם המשפחה. יתרונותיו של הסט הקיסרי, מעבר לפונקציונאליות שבו, הוא הצורה בה הוא מעביר מסר - חשיבות ישיבת המשפחה ביחד.
לרוב, את מקורות ההשראה שלי אני בוחרת מן הטבע,  אך בשונה משאר עבודותיי בסט הקיסרי מקור ההשראה תרם רבות לא רק מבחינה צורנית, אלא גם מבחינה רעיונית. עלינו ללמוד מן הטבע ככל שאנו יכולים. הטבע מעודד חשיבה יצירתית ופותח פתח לעיצובים חדשים.

* אורנה סין הרשקו היא בוגרת המחלקה להנדסאי עיצוב תעשייתי, המרכז לעיצוב ולטכנולוגיה אריאל. הפרוייקט בוצע בהנחיית המעצבת אפרת פרידנזון.