ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

כנס ביומימיקרי השני לילדים

מאת: יעל הלפמן כהן

תחום הביומימיקרי מתפתח בעולם ובישראל גם ככלי חינוכי, המקדם תפיסה ערכית הרואה בטבע מקור לידע ולתובנות, ומפתח חשיבה אנלוגית ויצירתית, המבוססת על העברת ידע בין תחומים. החודש התקיים כנס ביומימיקרי השני לילדים. הכנס הוא המשכה של מסורת שהתחילה בשנה שעברה, והוא פרי שיתוף פעולה בין ארגון הביומימיקרי הישראלי, תוכנית קרֵב ותחום החינוך ברמת הנדיב. 

כ-150 תלמידי כיתות ד'-ו', נציגים נבחרים מ-15 בתי ספר, הגיעו לכנס והציגו את ההמצאות שפיתחו בהשראת הטבע. התלמידים הציגו את האורגניזם הנחקר, ואת רמת החיקוי והיישום באמצעי המחשה שונים כגון פוסטר, תמונות, איורים ודגמים. הכנס הוא שלב מתקדם של תהליך חינוכי, שהחל בחשיפת התלמידים לתחום הביומימקרי באמצעות תוכנית חינוך, המקנה מושגי יסוד וחשיבה ביומימטית. השנה הוצעה לראשונה גם תוכנית ארוכה ומעמיקה, בת 15 מפגשים. כל קבוצה התבקשה לפתור בעיה תכנונית הנוגעת לעולמם של התלמידים, באמצעות השראה או העתקה של מנגנון ביולוגי נבחר.
ביום הכנס זכו התלמידים לסייר ברמת הנדיב בראייה הביומימיקרית, ולשמוע מקרוב על המצאות מרתקות, שפותחו בהשראת הצומח והחי של החורש הים תיכוני הסובב את רמת הנדיב. בהמשך העריך צוות שופטים את ההמצאות על פי הדגמים, על פי הפוסטרים ועל פי הראיון עם קבוצת הממציאים הצעירים.
במקום הראשון זכה בית הספר אילן רמון מבאר יעקב, עם המצאת  "דובונית רמון"- חליפת חלל עמידה. משום שבית הספר קרוי ע"ש האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל, פנו התלמידים דווקא לתחום החלל, והתמודדו עם אתגר של יצירת חליפת חלל שתעמוד בתנאי טמפרטורה ולחץ אטמוספרי קיצוניים. מקור ההשראה והידע שלהם לפתרון האתגר היו דובוני-מים, המדגימים עמידות בתנאי קיצון.
התלמידים זכו בפרס - סיור ביומימיקרי בספארי רמת גן, באדיבות הספארי. הפרס הוענק לתלמידים הנרגשים על ידי מר יהודה בר, מנכ"ל הספארי, שכיבד אותנו בנוכחותו. 
מימין:  דובוני מים, תמונה מאת  Rpgch תחת רישיון CC 3.0
משמאל: איור "דובונית רמון", מאת רוני חפר.
הילדים הזוכים בפרס הראשון
במקום השני זכה בית הספר בן גוריון ממזכרת בתיה, עם ג'ל כביסה דוחה יתושים. התלמידים חקרו את צמח הפלקטרנטוס הידוע ביכולות דחיית היתושים שלו, והציעו רעיון מעניין של ג'ל כביסה בעל יכולות דומות, המאפשר לבגדים המכובסים להפיץ ריח דוחה יתושים, ובכך למנוע את הצורך במריחת תכשיר דוחה יתושים על גופנו. התלמידים זכו בפרס - סיור חוויתי בשמורת הטבע של רמת הנדיב. רמת הנדיב נותנת זו השנה השנייה את חסותה לכנס הילדים, ומארחת באדיבות את באי הכנס.

במקום השלישי זכה בית הספר האלה ממושב נחושה, שחקר מנגנוני הגנה שונים של בעלי חיים וצמחים כדי לפתח אמצעי הגנה מפני גנבים. התלמידים חקרו את מנגנון הפרשת הריח של הבואש, וכן מנגנוני צריבה של סרפדים ומנגנוני הסרת זנב לטאות, והציעו סדרה של אמצעי הגנה ואבטחה המבוססים על הידע שלמדו. התלמידים זכו בפרס - סיור בחברת סינרג'י אר.אם בע"מ 
המספקת שירותי עיצוב, תכנון ופיתוח מוצרים. החברה מתמחה במתן פתרונות יעילים למוצר מוגמר ויציאה לשוק בפרק זמן קצר ובעלויות נמוכות. הפעם תסייע חברת סינרג'י אר.אם בע"מ לתלמידים הזוכים להכיר את עולם פיתוח המוצר ולראות את ההמצאה שלהם ממבט אחר, לאחר שתודפס בתלת מימד באדיבות החברה.

גם השנה התרגשנו לראות את התלמידים, שלמרות גילם הצעיר, למדו להתבונן בטבע כמקור לידע ותובנות ולהציג פתרונות חדשניים לאתגרי החיים. בעקבות הצלחת הכנס, יורחב שיתוף הפעולה עם תוכנית קרֵב ועם יחידת החינוך של רמת הנדיב, להמשך המסורת ולזריעת זרעי הרעיון הביומימטי / המחשבה הביומימטית בקרב דור העתיד שלנו.
לפרטים ולהשתתפות בתוכנית יש לפנות ל info@biomimicry.org.il