ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דבק צדפות בשירות הרפואה

מאת: דפנה חיים לנגפורד

דבק בהשראת הצדפה יכול לסייע באיחוי כלי דם ובחיבורם – אתגר רפואי משמעותי שחברות רבות מנסות להתמודד איתו.
 
הדבקה של כלי דם מהווה אתגר משמעותי בעולם הרפואה. ההדבקה נעשית בסביבה רטובה, כשכלי הדם מלא ופועם. גם איחוי רקמה שבה הרבה כלי דם קטנים אינה פשוטה, וחתך עמוק עלול להסתיים במספר תפרים לא נעימים בכלל.  
השאיפה של רופאים ואחיות, לאחות רקמות ופצעים ללא תפרים וסיכות, הניבה מספר פתרונות עד היום. חוקרים באוניברסיטת קולומביה עשו כברת דרך בכיוון זה. הדבק המשמש את הצדפה להדבקה למשטח הסלע הימי, לספינות ולמזחים, נתן השראה לדבק רפואי, שיכול להדביק כלי דם קרועים ולחברם מחדש.
החוקרים סינתזו ג'ל, בהשראת חומצות האמינו שמשמשות את הצדפות להדבקה בסביבה רטובה ומאתגרת כמו האוקינוס. אצל הצדפה משלב הדבק שני פקטורים בעלי חשיבות להדבקה רפואית: (1) חוזק - המאפשר הדבקה של שני אלמנטים יחד ו (2) גמישות - המאפשרת לאלמנט המודבק להמשיך לתפקד בסביבתו. 
התמונה באדיבות Sharon Mollerus
 הג'ל שפותח בהשראת הצדפה הוא בעל עמידות גדולה, והוא נשאר מקובע למקום למרות הסביבה הדינאמית, המאופיינת במהירויות זרימה גבוהות, אך הוא יכול גם לנטות כקנה סוף לכיוון הזרימה. תכונות אלה מאפשרות לחומר להדביק כלי דם או לאפשר תיקון של כלי דם, בלי שיסחף בזרם הדם.
עוד עולה מהמחקר, כי כוחות הגזירה של הג'ל יכולים לסייע בחיזוק כלי דם בעלי דופן שברירית. בנוסף, על ידי יצירת חייץ בין הדם ודופן כלי הדם, יכול הג'ל למנוע דלקת, שבדרך כלל נוצרת לאחר החדרת סטנט לצורך הרחבת כלי הדם. האפליקציה הרחבה ביותר לג'ל היא מניעת סחף של פלאק בכלי דם. סחף כזה עלול לגרום להתקפי לב או לשבץ מוחי ועל כן חשיבות הפיתוח. הג'ל בהשראת הצדפה נוסה על עכברים והראה שיפור משמעותי ביציבות הפלאק בכלי הדם.
למרות שהג'ל בשלב זה מיועד לתיקון ולהדבקה של כלי דם בלבד, ואינו מותאם לטיפול בפציעות על פני שטח העור, מאמינים החוקרים שיישום נוסף - מעניין לא פחות - הוא שימוש בג'ל כחלק מעזרי חבישה שונים לזירוז תהליך הריפוי של רקמה פגועה.