ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טורבינות רוח בהשראת דינוזאורים

מאת: דפנה חיים לנגפורד

לבעלי חיים גדולים יש, ככל הנראה, מנגנונים יעילים בכל הנוגע לזרימה של אויר או של מים. בעבר ראינו טורבינות רוח ביומימטיות בהשראת המבנה הגבשושי שעל סנפיר הלוויתן. מדענים בחברת סימנס הגדילו לעשות, וחיפשו השראה אצל מיני בעלי חיים נכחדים, כדוגמת הדינוזאורים.

כשמדובר בטורבינות רוח, כל תוספת להספק, ואפילו הקטנה ביותר, יכולה להוות שינוי משמעותי בתוספת האנרגיה המיוצרת בחוות טורבינות גדולה. בחוות קיימות החלפת טורבינות רוח בטורבינות חדשניות ויעילות יותר, היא משימה יקרה ולא סביבתית בעליל. על כן, בחרו בחברת סימנס לחפש פתרון לשיפור טורבינות רוח קיימות באמצעות תוספות עיצוביות יעילות וחכמות.


העיצוב של סימנס מורכב משלושה רכיבים: הראשון הוא להב טורבינה, המכונה DinoTail והוא מעוצב בדוגמת לוחיות הגב של ה- סטרגוזאורוס. עיצוב זה מגדיל את שטח הפנים של הלהב, ומשפר בכך את כוח העילוי ואת כוח הדחף של הטורבינה. בנוסף, כדי להתמודד עם הרעש הצפוי ממערבולות האוויר סביב הלהב, משוננות קצוות הלהבים להפחתת המערבולות.
הצוות בסימנס יצר מתקן נוסף בצורת אֵת שלג, המכונה DinoShell. מתקן זה מאריך את הלהב עד בסיס הטורבינה להגברת היעילות.
המרכיב השלישי בלהב הטורבינה החדש, הוא כעין סנפירים מזעריים, המאפשרים לאוויר להישאר זמן ממושך יותר בקצה הלהב ובכך לשפר את כוח עילוי.
המטרה של חברת סימנס בעיצוב פרה-היסטורי זה, היא להעלות את היעילות האנרגטית של טורבינות רוח ישנות בכ- 1.5%. אומנם זה שינוי קטן, אך כשמדובר בחוות טורבינות רוח גדולות, באמצעות העלאה של 1.5% בלבד בייצור האנרגיה, ניתן לספק את צרכי האנרגיה של אלפי בתי-אב נוספים, ולהביא שינוי משמעותי בתוספת עיצובית קטנה בלבד.

למקור הידיעה