ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עמידותו של עור הכריש לקרינת השמש

מאת: דפנה חיים לנגפורד

הכרישים אומנם משתזפים בהיחשפם לקרינת השמש, אך השינוי בצבע עורם אינו גורם למחלות עור כפי שקורה לעיתים בבעלי חיים אחרים שאנו מכירים. באמצעות חקר הרכב עור הכריש והמבנה שלו מקווים מדענים לגלות דרכים למניעת מחלות עור בבני אדם, בראשן סרטן העור.

מדענים רבים ברחבי העולם חוקרים את הסיבה לעמידות עור הכריש בפני נזקי השמש. הכריש משנה את צבעו בחשיפה לקרינת השמש, והופך מחום כהה לשחור של ממש. חשיפה לשמש גורמת לעלייה בריכוז המלנין (פיגמנט ביולוגי) בעור ולשינוי הצבע. בדגים אחרים, עשויה חשיפה לקרינת השמש לגרום לסרטן העור, אך הכרישים רק משתזפים. ניסיונות רבים בחשיפת עור כריש לקרינת השמש הובילו למסקנה שעור הכריש עמיד למחלות עור הקשורות בחשיפה לקרינת השמש.
מיכאל סוויט (Michael Sweet), חוקר בבית הספר לביולוגיה באוניברסיטת Newcastle, טוען כי יש לחקור את עמידות עור הכריש למחלות העור ולפתח בהשראתו אמצעי הגנה מהשמש לשימוש האדם.

סוויט ועמיתיו מדווחים על התפרצות של מלנומה (סרטן העור) קשה באוכלוסיות שונות של דגי בר בארה"ב ובאוסטרליה, והם מאמינים שמקור המחלה בחשיפה לקרינת השמש, בין היתר בעקבות ההתחממות הגלובלית, שמעלה את שכיחות הופעת סרטן העור גם אצל האדם.
הכריש, לעומת זאת, פשוט משנה את צבע עורו.
במחקר נוסף שבוצע באוניברסיטת קליפורניה, מצאו החוקרים כי צבע עורם של כרישים צעירים משתנה מצבע בהיר לחום/שחור בהחשפם לקרינת שמש אינטנסיבית. כרישים אלה מצויים, בדרך כלל, בקרבת קרקעית הים, שם נמוכה החשיפה לקרינת השמש והניסוי בוצע בתנאים מבוקרים, במים. אחת ההנחות היא ששינוי צבע עור הכריש קשור להתבגרות, ולאו דווקא לקרינת השמש.
חוקרים אחרים, שחקרו את עמידותו של עור הכריש בפני פגעי השמש, מצאו כי ריכוז נוגדי החמצון בעור הכריש גדול במיוחד. התקווה היא כי הסודות הביוכימיים של עור הכריש ייחשפו, ויאפשרו פיתוח חומרי הגנה מהשמש לשימוש האדם.