ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דג הטונה בשירות הרשות האמריקאית לביטחון פנים

מאת: דפנה חיים לנגפורד

הרשות האמריקאית לביטחון פנים מעודדת מחקר ופיתוח של אמצעים להגנה על החופים, ומסייעת במהלך במשברים אקולוגיים ואחרים. במימון הרשות ובהשראת דג הטונה פותח ה BIOSwimmer , רובוט טונה - לא למאכל.

דגי הטונה הם מהיצורים הימיים המהירים ביותר.הם עבירים ובעלי יכולת תמרון מופלא במהירויות גבוהות ונמוכות כתוצאה כתוצאה ממבנה גופם בעל קווי הזרימה, וממערכות החישה,הבקרה והתנועות המהוקצעות שלהם.

כטורף פעיל וזריז, לטונה גוף חלקלק וזרים (Streamline) והוא מהדגים המהירים ביותר. דג הטונה הצהוב לדוגמה, מגיע למהירות של 75 קמ"ש. דגי הטונה מצטיינים בכל אשר הם עושים, אבל יש להם בעיה אחת מרכזית – הם לא מקשיבים להוראות, בעיקר לא באזורים בעלי סיכון סביבתי...
בהשראת דג הטונה בעל העבירות הגבוהה מממנת המחלקה למדע וטכנולוגיה ברשות האמריקאית לביטחון פנים (DHS )  פיתוח כלי תחבורה ימי, בלתי מאויש, ה-  BIOSwimmer, שהוא בעל גמישות בחלק האחורי וסנפירים באזור החזה, צורה אופטימאלית לתנועה באזורים תת-ימיים בעלי נגישות מוגבלת. התצורה המדוברת מאפשרת בחינה פנימית של ירכתי כלי שיט ומיכלים שונים, כמו-גם בחינה מדוקדקת של סביבות הספינה, ביצוע משימות הגנה על נמלים ומזחים, חיפושים ימיים ומשימות אבטחה שונות.

ה BIOSwimmer מצויד בסוללה, ותוכנן לפעולה ממושכת. כמו כלי רכב ימיים אחרים, הוא מאובזר במחשב לניווט, לעיבוד נתוני החיישנים, וכמובן - לתקשורת. יחידת הבקרה היא מחשב נייד, עם שליטה אינטואיטיבית ופשוטה למשתמש. ייחודיים למערכת זו הם החיישנים החיצוניים, שתוכננו לספק מידע גם בסביבה בעייתית, שבה צמיגות הנוזל גבוהה - כמו באזורי אסון אקולוגיים.
מדעני הרשות האמריקאית לבטחון פנים בוחנים את ה BIOSwimmer
הטונה הוא דג מאכל פופולרי מאוד, וכתוצאה מדייג יתר, נמצאים מינים מסוימים בסכנת הכחדה, והידע הגלום ביצור ימי מופלא זה עלול לרדת לטמיון אם לא נתעשת ונפעל לשימורו.