ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

הסקוטש בשירות הדבורים

מאת: יעל הלפמן כהן

תאים דמויי סקוטש (צמדן) המצויים בעלי הכותרת של פרחים שונים, מסייעים לדבורים להיאחז בפרחים בזמן איסוף אבקת הפולן, ומונעים מרוחות חזקות להרחיק אותן משם.

בשנים האחרונות גבר העניין המחקרי בדבורים עקב התדלדלות מדאיגה באוכלוסיית הדבורים העולמית. צוות מדענים, מאוניברסיטאות קיימברידג' ובריסטול שבאנגליה, גילה מנגנון הישרדותי מעניין שיש לדבורים, התורם להצלחתן בתהליך איסוף המזון. הצוות זיהה תאים דמויי סקוטש (צמדן) על עלי הכותרת של פרחים שונים, וגילה כי תפקידם של תאים אלה לסייע לדבורים להיאחז בפרחים בזמן איסוף אבקת הפולן, ולייצב עצמן כנגד רוחות חזקות העלולות להרחיקן מהנקטר הנכסף. המחקר פורסם לאחרונה בעיתון האקדמי לאקולוגיה פונקציונאלית.
הצוות חקר מדוע דבורים מעדיפות פרחים מסוימים על פני אחרים, ומצא שעל רוב עלי הכותרת של פרחי הגינה הנפוצים יש תאים בצורת קונוס. לוורדים, למשל, יש עלי כותרת בצורת קונוס מעוגל, בעוד שלפטוניה יש תאים מאורכים, ועובדה זו מקנה לפרחים אלה מראה קטיפתי.

                                     תמונה מאת Alvesgaspar תחת רישיון cc 3.0

הצוות ערך ניסוי, בו חשף דבורים לפרחי לוע הארי עם תאים קוניים, ולקבוצה נוספת של פרחי לוע ארי שנעדרים תאים קוניים כאלה עקב מוטציה. הדבורים העדיפו את הפרחים עם התאים הקוניים. בהמשך ביצע הצוות הדמיה של השפעת הרוח. לצורך כך הניחו החוקרים את הפרחים על משטח רועד, המיועד בדרך כלל לערבוב נוזלים. ככל שהגבירו החוקרים את מהירות הרעידות, המדמה את מהירות הרוח, הגבירו הדבורים את העדפתן לפרחים עם התאים הקוניים.
צוות החוקרים מסביר שהתאים הקוניים מאפשרים "נעילה" של רגלי הדבורים בתוך המרווחים שבין התאים. מבנה זה, לטענתם, מזכיר את מנגנון ההצמדה של הסקוטש, המבוסס על זיזים המסתבכים בין לולאות פרוותיות. מעניין לראות כי מנגנון הצמדה נפוץ, המצוי בזרעים רבים, ואשר כבר שימש כמקור השראה לפיתוח הסקוטש, מזוהה כעת בקרב הדבורים, אך הפונקציה נשארה זהה: הצמדה.
מנקודת מבט אקולוגית תורם המחקר להבנה מעמיקה יותר של האינטראקציות העדינות בין צמחים ומאביקים. צמחי גינה רבים מכילים תאים קוניים, וכעת ידוע תפקידם. התבוננות ממעוף הדבורה מסייעת לחשוף תכונות נסתרות של פרחים, כמו מבנה התאים הקוניים, תכונות שיכולות להיות קריטיות בתהליך שיחור המזון.

למקור הידיעה