ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

נחיל רובוטים מעופף

מאת: מאיה גבעון
בכתבות קודמות הזכרנו את התכונות יוצאת הדופן של נחילים, אשר כתוצאה מאוסף בחירות פשוטות של פרטים יוצרים התנהגות קולקטיבית מורכבת ואינטליגנטית לכאורה. היכולת של להקות דגים לשחות בתיאום מושלם בצפיפות רבה, והיכולת של להקות חרקים או ציפורים לנדוד למרחקים במבנים גדולים וללא התנגשויות, מעוררת את סקרנותם של חוקרים רבים. התועלות האפשריות מיישום התנהגות כזו בטכנולוגיה האנושית ברורות: רק חישבו על אלגוריתמים המאפשרים תעבורה ימית, אווירית או יבשתית צפופה אך בטוחה יותר. יישומים אחרים יכולים להיות: משימות בטחוניות, התקפה, חילוץ והצלה, טיהור כתמי נפט ועוד.

צוות מאוניבסריטת פנסילבניה פיתח אלגוריתם, הגורם לקבוצת רובוטים "להתנהג" באופן דומה. הרובוטים, מסוקים בעלי ארבעה רוטורים (quadcopter) מסוגלים לרחף באוויר, לטוס בחדר ולעבור מכשולים - וכל זאת תוך שמירה על מבנים מוגדרים, ללא התנגשויות ותוך תיקון המבנה בעת הצורך. זאת ועוד: המסוקים מסוגלים לבצע תעלולים אקרובטיים מורכבים, ולהתייצב באוויר מיידית, גם אם נזרקו. האתגר המרשים ביותר אותו הם מבצעים בהצלחה הוא יצירת מבנים תלת מימדים באוויר (משימה לא קלה גם לטייסים אנושיים), והתקדמות בדפוסי תנועה מורכבים למשל, מסלול שמיניה "החותך" את עצמו ומחייב את המסוקים להמנע מהתנגשות.
נחיל ציפורים. התמונה באדיבות John Holmes
זהו פרסום ראשון אודות מחקר מתקדם היוצר התנהגות נחיל מורכבת, ללא שליט מוגדר. פרסומים קודמים דווחו על  התנהגויות פשוטות יותר, כמו למשל בתנועת רובוטים קטנטנים המכונים "קילובוטים" על פני הקרקע, תוך שהם שומרים על קשר זה עם זה בקרני אינפרא אדום. מחקר אחר, בתחום של נחילים ורובוטים ממעבדות MIT, מפתח רובוטים צפים המונעים מכח השמש, שמטרתם לטהר כתמי נפט צפים.

טוב מראה עיניים – אנו ממליצים לצפות בסרטון שמציגהמעבדת הניסויים של "המסוקים המרובעים" -  לחצו כאן.