ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

כנס ביומימיקרי הראשון לילדים

מאת: יעל הלפמן כהן

בתחילת מאי התקיים ברמת הנדיב הכנס הראשון לתלמידים בנושא ביומימיקרי. הכנס הוא פרי שיתוף פעולה בין ארגון הביומימיקרי הישראלי, תוכנית  קרֵב ותחום החינוך ברמת הנדיב. כ-140 תלמידים הלומדים בכיתות ד', נציגים נבחרים מ-10 בתי ספר, הגיעו לכנס והציגו את ההמצאות שפיתחו בהשראת הטבע. הכנס הוא שלב מתקדם של תהליך חינוכי, שהחל בחשיפת התלמידים לתחום הביומימקרי באמצעות תוכנית חינוך, המקנה את יסודות החשיבה הביומימטית, ומתרגלת מיומנויות של חקר אורגניזמים ואיתור אתגרים טכנולוגים אנאלוגיים כל קבוצה התבקשה לפתור בעיה תכנונית הנוגעת לעולמם של התלמידים באמצעות השראה או העתקה של מנגנון ביולוגי נבחר. חלק מהתלמידים יצאו מהאתגר התכנוני ומצאו אורגניזם שעמד בפני אתגר דומה, ואחרים החלו את התהליך בחקר האורגניזם, ואיתרו אתגרים דומים בעולמות תוכן אחרים.

ביום הכנס זכו התלמידים לסייר ברמת הנדיב בראייה הביומימיקרית, ולשמוע מקרוב על המצאות מרתקות, שפותחו בהשראת הצומח והחי של החורש הים תיכוני הסובב את רמת הנדיב. בהמשך העריך צוות שופטים את ההמצאות על פי הדגמים, על פי הפוסטרים ועל פי הראיון עם קבוצת הממציאים.

בין ההמצאות - חולצה שעירה לבידוד מחום ומקור, בד דוחה זבובים, מנוף גמיש וקל ועוד.

הכול בהשראת מורים מן הטבע - הגמל, הזברה והג'ירפה ובעלי חיים אחרים. ריגשו במיוחד תלמידים מבית הספר משואה בקרית גת, שפיתחו שריון מגן לתינוקות בהשראת הצב.

במקום הראשון זכה בית ספר בן גוריון מגן יבנה, עם המצאת  ה"זבוקפת" - משקפת בעלת יכולת תצפית רחבה למספר כיוונים בו זמנית, ללא הזזת הראש. המשקפת מבוססת על מבנה העין של הזבוב, המורכבת ממספר רב של עיניות קטנות. התלמידים זכו בסיור ביומימיקרי בספארי רמת גן, תרומת הספארי.
זבוקפת - המצאתם של ילדי בית ספר בן-גוריון, גן יבנה
במקום השני זכה בית ספר היובל מאשדוד, עם מתקן לניקוי חלונות, המחקה את התהליך שבו מנקה דג האנציסטרוס את האקווריום בעזרת פיו. התלמידים זכו בסיור במשרד עורכי הדין ריינהולד כהן ושות', שם יקבלו הסבר על  עולם רישום הפטנטים.

במקום השלישי זכה בית ספר איתמר מנתניה, עם פיתוח של מסוק בעל מדחף להבים משופר, המותאם לנחיתת חירום ומבוסס על מבנה זרע המכנף הנאה. התלמידים זכו בסיור לימודי ברמת הנדיב.

בעקבות הצלחת הכנס, יורחב שיתוף הפעולה עם תוכנית קרֵב ועם יחידת החינוך של רמת הנדיב, להעמקת התכנים ולהרחבת היקף המשתתפים בשנים הבאות.