ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חילוץ והצלה בהשראת... נחשים !

מאת: מיכל טופז, ספארי רמת גן

צוות מחקר מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון מפתח נחש רובוטי, בעל מאפייני תנועה של נחש ויכולת להיכנס לחללים צרים, למטרות חילוץ והצלה.

לצוותי חילוץ והצלה נשקפת סכנה מתמדת בעבודתם - קרבה לחומרים מסוכנים, חילוץ לכודים מבניינים בוערים או מבין הריסות לאחר רעידות אדמה ועוד. דמיינו לעצמכם כי אותם צוותים לא יצטרכו עוד להסתכן. עכשיו הפסיקו לדמיין ... העתיד כבר כאן! וכל זאת בעקבות פיתוח רובוט בהשראת ... נחשים!
מבנה הגוף של הנחשים ומנגנון התנועה שלהם מאפשר להם להיכנס לחללים צרים ביותר. החוליות הרבות בגופם מקנות להם גמישות. לנחשים הגדולים ביותר יכולות להיות כ- 500 חוליות (לבני אדם, לצורך השוואה, יש 33 חוליות). לנחשים יש יותר שרירים מאשר למרבית בעלי החיים, והם ממש "מפלסים" את דרכם על פני האדמה. לכל הנחשים יש לפחות שלוש דרכים לנוע. הם יכולים לטפס על עצים, להתחפר בין סלעים ולזחול כמעט בכל מקום שירצו.
מספר קבוצות מחקר בעולם, כולל בישראל, עובדות על פיתוחי נחשים רובוטיים, אשר נראים כמו נחשים ומתנועעים כמותם.
צוות המחקר במעבדתו של ד"ר אלון וולף בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון מפתח נחשים רובוטיים לשימוש כוחות מיוחדים של חילוץ והצלה. ד"ר וולף ועמיתיו, חוקרים בתחום הביוקינטיקה (חקר תנועת אורגניזמים במרחב) את תנועת הפיתונים המתכדרים ונחשי הקינג. באמצעות מערכת מצלמות אינפרא- אדומות עוקבים במעבדה אחרי תנועת הנחשים, ומפתחים רובוטים המתמחים בהתגנבות ובזחילה אל היעד לפני החילוץ.


  התמונה באדיבות: ד"ר אלון וולף, המעבדה לביורובוטיקה וביומכניקה, טכניון.
הנחש הרובוטי בנוי מחוליות רבות אוטונומיות וביניהם מפרקים. בניגוד לנחש ביולוגי, הרובוט הינו מודולארי, כך שכל חולייה יכולה לתפקד גם בנפרד. תנועתו הגמישה, המחקה את מודל החוליות של נחשים, מאפשרת לו לטפס על מדרגות, להתלפף, להשתחל לחורים קטנים, ולנוע בסדקים ובחללים צרים. לראשו ניתן לחבר מצלמה כך שיוכל לשדר תמונות למפעיל הנמצא מאחור בזמן אמת. הוא יכול לשאת אמצעים לחישה ולאיתור סימני חיים, ציוד מציל חיים לניצולים, ומעל הכל לנהל את התקדמותו בתוך סביבה מסובכת לתנועה ורצופת מכשולים, כמו מבנים שהתמוטטו ברעידת אדמה - ללא סיכון הצוותים.
ד"ר וולף טוען כי מחקר חיקוי של בעלי חיים נותן אינטואיציה טובה כיצד להתגבר על האתגר. לטענתו, החוקרים חייבים להיות יצירתיים ופתוחים לרעיונות חדשים, ולפעמים אף לשדרג את הטבע, על מנת לפתח רובוט מתאים יותר למשימה ולמגבלות הטכנולוגיות - כמו לאפשר לנחש הרובוטי להתגלגל על צירו, או להתפצל למספר חלקים אוטונומיים, שחלקם יכולים לשמש כממסרי תקשורת או חיישנים שנשארים בסביבת העבודה ומעבירים מידע לצוותי החילוץ בזמן אמת.

על פיתוח זה ועל רבים נוספים תוכלו לשמוע מצוות מדריכי הספארי, בחוג ביומימיקרי לנוער ובסדנאות ביומימיקרי בספארי.


ביומימיקרי בספארי - מיכל - 03-6305308    michal@safari.co.il

מידע נוסף באתר המעבדה בטכניון