ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אנתוני גאודי בהשראת הטבע

מאת: לירון דן

האדריכל גאודי שאב את השראתו מהטבע, ועסק גם בחקר הפונקציונאליות של מבנים וצורות  הנדסיות בטבע, לצורך תכנון מבנים עמידים וחזקים לאורך זמן. בימים אלו מתקיימת בכנסיית ה- Sagrad Familia בברצלונה תערוכה בנושא זה.
גאודי טבע את חותמו בעולם האדריכלות האורגנית בכנסייה המרשימה בברצלונה. כחלק מביקור בכנסייה, מתקיימת התערוכה Gaudi&nature, המציגה את המבנים הטבעיים ששימשו בסיס לחשיבתו של האדריכל הספרדי. ההשראה שקיבל גאודי מהטבע אינה מתבטאת רק כלפי חוץ, בצורות האורגניות רבות הדמיון, אלא גם בפונקציונאליות של המבנים, אשר נוצרו מתוך מחקר מעמיק, שבחן את הצורות ההנדסיות הקיימות בטבע.
גאודי, אחד האדריכלים הנועזים והחדשניים ביותר של המאה ה-20, חקר את הגיאומטריה בחיות, בצמחים ובמינרלים, וחיפש תשובות אדריכליות בספר הגדול של הטבע -"הספר הגדול תמיד פתוח בפנינו ואנו צריכים לעשות את המאמץ לקרוא, את הטבע". מבחינתו, צורה ופונקציה חד הם, וכך יצר את האסתטיקה הייחודית לו בזכות מחקר מעמיק במבנים יעילים המעוגנים בחוקי המתמטיקה ואשר חלים על כל יצור חי.
מרבית המידע שאסף גאודי היה באמצעות בדיקות ישירות של צורה וחומר. הוא בנה טבלה של חומרי גלם זמינים, המתאימים בעמידותם ובחוזקם לצורה המעוצבת. מאחר והצורות שבחר היו צורות תלת ממדיות מורכבות מאוד שלא נוסו בעבר, בנה גאודי מודלים פיסיים מוקטנים על מנת לקבוע סופית את התאמתן של הצורות, תוך שימוש בחומרי גלם זמינים דוגמת לבנים, טיח ומחברים.
גאודי עשה שימוש רב בקשתות פרבוליות, להן מצא פיתרון בעיקרון "קו השרשרת" Catenary. החיפוש שלו אחר צורות מעוגלות, בהן הצורה נוצרת באופן טבעי וכוחות החיבור בה מינימאליים, הוביל אותו לרעיון המשטח הקוינודלי conoid, ויצירת תמיכה דרך חיזוקי קורות העוקבים אחר העיקולים. צורת הגג המעוגלת והדקיקה מסוגלת לשאת משא כבד, ומטרתה לאגור את מי הגשם, מי הברכה.

                          תמונת בית הספר מאת Amadalvarez תחת רישיון 2.5 cc 

אחד הפרויקטים המעניינים מבחינת המבנה הוא עיצוב גג בית ספר “Escoles de Gaudi”, שממוקם בצמוד לכנסייה הידועה “Sagrada Familia”. הגג תוכנן בהשראת עלה המגנוליה, בצורת conoid. על מנת לחסוך בחומרי גלם, תכנן גאודי את גג המבנה על פי שיטות בנייה קטלוניות מסורתיות, אותן שידרג לפי עקרונות אשר מצא בטבע. כמו כן, אפשר לראות קשר גיאומטרי בין מבנה צדפת ה-  Tridacna למבנה הגג, בשני המקרים נשמר עיקרון השיכוב וקיומה של הצורה המורכבת הידועה בחוזק מבני ובעמידות גבוהה לאורך זמן.