ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

גלישה חלקה

מאת: יעל הלפמן כהן

חברת Fluid Earth  השיקה לאחרונה גלשן מים, בעל סנפיר המחקה את מבנה הבליטות של סנפיר הלווייתן הגבנוני ((Humpback Whale. הגלשן החדש תוכנן לספק חווית גלישה מהירה ויציבה יותר, ללא התפשרות בנושא בחירת חומרים ותהליכי יצור סביבתיים.
הלווייתן הגבנוני מזוהה כבר עם כמה פיתוחים ביומימטיים, לרבות טורבינת רוח ומים.
מסתבר שבליטות על הסנפירים מסייעות ללווייתן גדול הממדים לנוע במים בקלילות ובמהירות יחסית. הבליטות מסדירות את נתיב התנועה של המים, ומונעות היווצרות מערבולות. במחקרים שנערכו במנהרות רוח הסתבר, שמבנה זה מאפשר דינאמיקת זרימה משופרת, הכוללת 32% הפחתה בגרר, 8% שיפור בכוח העילוי ו- 40% שיפור בזוית התקיפה - יחסית לסנפירים חלקים.

חברת Fluid Earth פיתחה גלשן חדש, המאפשר יכולת תמרון טובה משל קודמיו וביצועים טובים יותר במים. מוצר זה מכונה "סנפיר הלווייתן הגבנוני", משום שמקור השראתו הוא בסנפיר הלווייתן. החברה עבדה עם ד"ר פרנק פיש, שגם פיתח את הטכנולוגיה של חברת whalepower לטורבינות רוח, מאווררים ומשאבות.
שילוב מבנה הבליטות על סנפיר הגלשן משפר את ביצועי הגלישה, כולל גלישה מהירה יותר, תוך שילוב פניות יציבות ומלאות עוצמה. בנוסף למבנה הבליטות, מקפידה החברה לייצר את הגלשן מחומרים ידידותיים לסביבה. לאחר מחקר ופיתוח מאומץ ובחינת עשרות חומרים, פותח חומר ביוקומפטבילי מוגן פטנט. החומר מבוסס על שרף תרמופלסטי (המתרכך עם חימומו) המופק מצמחים. שרף זה מעורבב עם סיבי זכוכית המיוצרים מצורן טבעי. החברה מחויבת לתוכנית מיחזור ולקיזוז פליטות, מתוך הבנה שלתעשיית יצור הגלשנים יש חלק לא מבוטל בהצטברות הזבל בעולמנו, זבל בו אפשר להבחין גם בשעת גלישה בים, לצד זרמי הזבל הנעים באוקייאנוסים.
הגלשן החדש יספק חווית גלישה מהירה יותר, יציבה יותר אך גם נקייה יותר.

למידע נוסף