ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

שלושה במחיר אחד בהשראת ה... היפופוטם

מאת: מיכל טופז, ספארי רמת גן

זיעת ההיפופוטמים מגנה על עורם הודות לשני פיגמנטים, הקולטים קרני UV ובעלי תכונות אנטי-בקטריאליות ודוחות חרקים. חוקרים מנסים לחקות את החומר ולייצר קרם הגנה בעל שלושת התכונות: מסנן קרינת שמש אנטי בקטריאלי ודוחה יתושים.

בקיץ אנחנו משתמשים בחומרים רבים: בקרם הגנה נגד השמש, בחומרים מחטאים ובחומרים הדוחים יתושים ומזיקים נוספים. תארו לעצמכם שהיינו יכולים להרוויח שלושה במחיר אחד בהשראת ה... היפופוטם!

צילום: טיבור יגר, ספארי רמת גן

היפופוטמים מפרישים חומר שומני, צמיגי ודביק, בצבע חלודה, המכונה לרוב "זיעה" (למרות שהוא בעצם אינו כזה, שכן אינו על בסיס מים). בעוד שזיעה של בעלי חיים היא לרוב מנגנון של קירור, הפרשה זו פועלת יותר מאשר לקירורו של ההיפופוטם בלבד, והיא מצטיינת בתכונות הבאות: מסנן קרינה, שהוא גם חומר אנטי-בקטריאלי וגם דוחה חרקים! הפרשה זו שומרת על ההיפופוטמים במשך שעות, אפילו אחרי שהיא מתייבשת, כלומר גם כאשר הם מתרחקים ממקור מים. התאמה ייחודית זו, ובעיקר התכונה האנטי בקטריאלית של ההפרשה, חשובה להיפופוטמים, אשר שוהים זמן רב בשמש באגמים קטנים ובבריכות טבעיות שבהן זרימת המים חלשה ולכן גם תחלופת המים בהם חלשה. ההיפופוטמים הם בעלי חיים טריטוריאליים ואגרסיביים ביותר, המשתמשים בניבים הארוכים שלהם כנשק בעת קרבות על שליטה ועל מעמד חברתי, והם נפצעים לעיתים קרובות. זיעתם, בזכות היותה אנטי-בקטריאלית, שומרת במקרה של פציעה מפני זיהום אפשרי.

חוקרים בבית הספר לרוקחות באוניברסיטת קיוטו ביפן, אספו את ההפרשות מעורם של ההיפופוטמים לצורכי מחקר, וזיהו שני הפיגמנטים, הפיגמנט האדום - חומצה היפוסודורית, והפיגמט הכתום - חומצה נורהיפוסודורית, אשר נמצאים בהפרשה ואחראים לתכונות החומר. קבוצת חוקרים אחרת, מהחוג להנדסה באוניברסיטת קליפורניה, בשיתוף גן החיות סאן דיאגו וגן החיות Fresno Chaffee  בקליפורניה, גילתה כי גם אחרי כמה חודשים של אחסון, המשיך החומר לתפקד כאנטי בקטריאלי.


                 התמונה באדיבות: Kimiko Hashimoto, Kyoto Pharmaceutical University

כעת מנסים החוקרים ליצור קרם הגנה אנטי בקטריאלי ודוחה חרקים בהשראת הפרשת ההיפופוטם. אם יצליחו, נרוויח שלושה חומרים בחומר אחד, אשר נמרח בקלות על העור, פעולתו נשארת למשך שעות והוא עמיד במים.

לטענת החוקרים, אחד האתגרים הקשים הוא לדאוג שהקרם לא יריח כמו היפופוטם...

למקור הידיעה

למידע בנושא ביומימיקרי בספארי, מיכל טופז 03-6305308