ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

תנועה רובוטית בהשראת הזחל

פיתוח רובוטים בהשראת הטבע נועד לפתור את בעיית התנועה במשימות חילוץ והצלה ממבנים לאחר אסון, ממערות ומפני שטח בלתי יציבים אחרים. רובוטים רבים מפותחים בהשראת חרקים, לאור מנגנוני התנועה היחודיים להם. הזחל, למרות מה שהורגלנו לחשוב, הוא בעל יכולת תנועה מהירה ביותר במצבי סכנה.

 דמיינו לעצמכם שבמהלך תנועה לא נעים הקיבה שלכם והשלד שלכם ביחד, אלא בטור... כך מתקדם הזחל. הדמיה הממחישה את צורת ההתקדמות הזו ניתן לראות בסרטון המצורף.

דר' Huai-Ti Lin ועמיתיו מאוניברסיטת Tuft חקרו את תנועת הזחל ופיתחו רובוט, המחקה אחת מהתנועות המעניינות של הזחל בעת בריחה מטורף פוטנציאלי. כשהזחל חש בסכנה, במקום להמשיך ולזחול הוא מתגלגל לצורת גלגל, ובדרך זו הוא נמלט במהירות רבה ביותר ממקור האיום. מסתבר, שהזחל הוא לא האורגניזם היחיד שמתגלגל במהירות במהלך בריחה מאיום. צורת תנועה זו נמצאה גם בעכבישים שונים ובמיני חסילונים.

                                         מאת Conrado תחת רישיון GNU

Lin ועמיתיו פיתחו את הזחל הרובוטי המכונה GoQBot. ה- GoQBot מגיע לאורך של 10 ס"מ והוא מורכב מסיליקון, בשילוב סליל מתכתי. אומנם חוקרים שונים פיתחו רובוטים בהשראת הזחל, אך זהו הזחל הרובוטי הראשון המורכב מחומר רך, ומחקה את תנועת הזחל במצבי סכנה, דהיינו את גלגול הבריחה ולא את הזחילה עצמה.
הסרטון המצורף בקישור מדגים את התנועה המיוחדת של הזחל ושל הרובוט.

לא בכדי אנו מכירים את הזחל כ"זחל הרעב". צורת התנועה של הזחל דורשת אנרגיה רבה, אך היא מאפשרת הגעה למהירויות גבוהות ביותר. דר' Lin מעריך שגלגול הרובוט במהלך תנועה יאפשר הגעה לשטח רב, וזחילה למקומות צרים, במודל התנועה של הזחילה.
רובוט נוסף בהשראת תנועה זחלית מפותח בימים אלה, בשיתוף פעולה בין חוקרים מקימבריג' ובית הספר לרפואה בהרווארד. החוקרים מפתחים רובוט "זחלי" אשר יסייע למנתח במהלך ניתוחים זעיר פולשניים בגוף האדם.

לתקציר המאמר מכתב העת Bioinspiration and Biomimetics