ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביומימיקרי ברצפת היצור

חזון סביבתי ונחישות לעמידה ביעדים סביבתיים ועסקיים זיכו בחודש האחרון את חברת אינטרפייספלור (InterfaceFLOR) בפרס Guardian Sustainable Business waste and recycling award היוקרתי.

בשנת 1995, חברת אינטרפייספלור (InterfaceFLOR), המתמחה באריחי שטיחים, לקחה על עצמה משימה להמנע לחלוטין מהשפעה מזיקה על הסביבה עד 2020. מייסד החברה והיו"ר Ray Anderson החל לפעול בנחישות לשינוי המודל העיסקי של החברה ממודל של "חומר גלם, ייצור, פסולת" ("take, make, waste") למודל עסקי ידידותי לסביבה.
אחת הבעיות בשטיחים לבנייני משרדים היא התאמת הגוון בעת החלפה או תיקון. מכיוון שלכל סדרת שטיחים גוון מסוים בעת החלפה או תיקון יש להתאים את הגוון או להחליף אזור שטיחים נרחב, תהליך המייצר פסולת רבה.
על מנת להתגבר על סוגיה זו, עובדי החברה יצאו לקבל השראה במקומות שונים בעולם וכמובן גם בטבע. צוות הפיתוח של החברה הסתכל על עלי השלכת, אשר מכסים משטחים נרחבים, אינם הומוגנים אך בעלי מופע אסתטי ומרהיב.


בהשראת עלי השלכת, מעצבי השטיחים בחברה פיתחו את קו שטיחי האנתרופיה. אריחי שטיח לא אחידים המונחים באופן אקראי ליצירת מראה אסטטי בדומה לפיזור האקראי של עלי השלכת בעלי הגוונים השונים. העיקרון המארגן של פיזור כאוטי מבטל את הצורך באחזקת מלאים של סדרות ייצור למטרות תיקון ואחזקה, מקצר את זמן ההתקנה ומספק מראה הרמוני ואסתטי. בתהליך הייצור עצמו של סדרה זו יש פחות פסילות ושאריות משום שגם פגמים קלים אינם פוגמים במראה ההרמוני ועל כן לא נפסלים. ביטול הצורך בניהול סדרות יצור והיכולת להתקין שטיחים מסדרות שונות אצל אותו לקוח  גרר ירידה בכמות הפסולת והשאריות ב-50% בהשוואה לסדרות מוצרים אחרות בהן כל אריחי השטיחים זהים.
דרך נוספת לצמצום ההשפעה הסביבתית שתרמה לזכיית החברה בפרס, היא ההבנה, שכמו בטבע, גם בעולם העיסקי, חומרי הגלם צריכים לשוב למעגל החומר על מנת לשמש מחדש כחומרי גלם. החברה פתחה בקמפיין לאיסוף שטיחים לאחר השימוש. את השטיחים שהחברה אוספת היא מפרקת לחומרי הגלם ויוצרת שטיחים חדשים. בדרך זו חסכה הטמנת פסולת שטיחים בהיקף של 91,000 טון! לא רק שהחברה חסכה בחומרי גלם לתהליכי הייצור החברה היא אף סייעה ללקוחותיה לצמצם את כמות הפסולת שלהם.
הטמעת תהליכים נוספים בנושאי אנרגיה ומים הובילו לירידה של 80% בנפח הפסולת של החברה ולחסכון של 433$ מליון דולר!

חזונה של אינטרפייספלור הוא עולם ללא פסולת שטיחים – עולם בו מערכת הייצור מעגלית ושטיחים משומשים חוזרים למעגל החומר ומזינים את מערכת הייצור של שטיחים חדשים בדיוק כפי שבטבע הפסולת של האחד היא המזון של האחר במעגל החומר. על חזונה זה של החברה והשגה עיקבית של יעדי שמירת הסביבה המחמירים מאוד ששמה לעצמה, הוענק לחברה פרס Guardian Sustainable Business waste and recycling award  היוקרתי.
למקור הידיעה: