ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש – נשימה עינית בציפורים

ציפורים ועופות דורסים ניחנו במערכת ראיה, ניווט וחישוב מדוייקת ומורכבת. צוות מחקר מאוניברסיטת המבורג חשף לאחרונה חלבון ייחודי ברשתית עין הציפורים האחראי לאחסון והעברה של חמצן לרשתית. ממצא חדשני זה תורם להבנת מנגנון הראייה המורכב של הציפורים.

תארו לכם עוף דורס המזהה את טרפו הזעיר ממרחק ומצליח תוך כדי תעופה לצוד אותו כשהטרף עצמו נמצא גם הוא בתנועה. עכשיו תארו לכם את אותו תהליך אך בחושך מוחלט. "מוח של ציפור" אמרתם? חישבו שנית.
עופות דורסים מסוגלים לזהות את טרפם ממרחק תוך כדי תעופה ואף להצליח לצוד את ארוחתם המהווה מטרה נעה בפני עצמה, לפעמים אפילו בחושך מוחלט. העופות פיתחו במהלך האבולוציה מנגנונים מופלאים המקנים את היכולות הללו ורובם מתמקדים בעיניים ובמערכת עיבוד האותות הראייתיים. לחלק מהציפורים יכולת ראיה בתחום העל-סגול (Ultraviolet), לאחרים בתחום התת-אדום (Infrared). יש הטוענים כי עופות מסויימים המסוגלים לראות את השדה המגנטי של כדור הארץ.
התמונה באדיבות WoodWalker
יכולת ראייה זו קשורה למבנה  הרשתית של עין הציפור. רשתית היא איבר עיצבי המצוי בעין ואחראי לקליטת התמונה באמצעות קולטני אור. רשתית עין הציפור מורכבת הרבה יותר מהרשתית האנושית ומכילה כמות גדולה יותר של קולטני אור וצבע הקרויים קנים ומדוכים (Rods & Cones)מפליא אם כן, כי הרשתית,העתירה בקולטנים הדורשים אנרגיה רבה לפעילותם, נמצאה דלה בכלי דם. אחת החידות היא כיצד מגיע מספיק חמצן לקולטני האור ברשתית הציפור לאפשר את תהליך הראיה המורכב.
Burmester וצוותו מאוניברסיטאת המבורג, מצאו ככל הנראה את פתרון החידה. החוקרים מצאו כי ברשתית הציפורים ורק ברשתית ציפורים, קיים חלבון אשר קראו לו Globin E. חלבון זה נמצא אחראי לאחסון והעברה של חמצן לרשתית! חלבון גלובין E הוא מהמשפחה של ההמוגלובין והמיוגלובין, אך עד כתיבת שורות אלו לא נמצא בבעלי חיים מלבד ציפורים.
הציפורים למעשה פיתחו מערכת דומה לזו שיש לאדם בלב – חלבון המיוגלובין האחראי לנשיאת חמצן ללב האנושי וחלבון הגלובין  E האחראי להעברת חמצן לעין הציפור.
למקור הידיעה