ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

כלכלה חיה

מאת: מאיה גבעון

התבוננות בטבע מלמדת אותנו שיעורים שיכולים לשנות את חיינו בתחומים רבים. דיוויד קורטן, כלכלן, סופר ומראשי "קבוצת הכלכלה החדשה" (New Economy Working Group)  מבקש להפנות את תשומת ליבנו לשיעור חשוב מהטבע לעיצוב הכלכלה האנושית.

המילה ECONOMY (כלכלה), מגיעה מצירוף המילים "בית" ו"ניהול" ביוונית. כלומר, היכולת להחזיק, או לנהל את ענייני הבית- במובן הצר של המשפחה הקרובה ורכושה ובמובן הרחב יותר, של הסביבה, המדינה, או אף הפלנטה שבה אנו חיים.
המבנה המורכב והייחודי של הביוספרה הוא תוצר של 3.5 מליארד שנות אבולוציה. התוצאה היא רשת סבוכה ומתוחכמת של מערכות המתארגנות באופן עצמאי, קשורות או מאוכסנות זו בזו בקנה מידה הולך וגדל, כל אחת מותאמת לתנאים הייחודיים בה היא נמצאת, כך ששימור האנרגיה והמשאבים שלה הינו אופטימלי. באופן כזה, טריליוני תאים, אורגניזמים, ואוכלוסיות של אורגניזמים קשורים זה בזה ולוקחים חלק בריקוד מתמשך של יחסי גומלין. כל משתתף בריקוד שומר על הזהות והחיוניות שלו, תוך שהוא תורם לצרכים של שכניו וכן לאיזון ולעמידות של המערכת כולה.
גם אנחנו, המין האנושי, תוצר של תהליך האבולוציה. אך אולי בשל היותנו מין צעיר על פני הפלנטה, התרבות הדומיננטית בקרבנו שכחה שאיכות החיים ויכולת ההישרדות שלנו, כיחידים וכקבוצה, תלויה בשלומו של הכלל. כדי להבטיח את הישרדותנו ואת איכות החיים לדורות קדימה, עלינו ללמוד לחקות את הזרמים המעגליים של כלכלת הטבע ולכונן את המערכת שלנו בהתאם.
קורטן מסמן שלוש תכונות עיקריות בהתנהגות הכלכלית האקולוגית, שעלינו לסגל לעצמנו:

1. יכולת התארגנות עצמאית בשיתופי פעולה: במערכות אקולוגיות אין גורם שליטה מרכזי, המכוון את כל גורמי המערכת להסתדר באופן מסוים. בריאות המערכת תלויה ביכולת של חלקיה להסתדר מעצמם בשיתוף פעולה שמאפשר לכולם לחיות באיזון.
2. הסתמכות עצמית והסתגלות לתנאים מקומיים: מערכות אקולוגיות לומדות לספק את כל צרכיהן מהנמצא בסביבתן הקרובה, ללא תלות בייבוא חומרים מאזורים רחוקים. מערכות חיות לומדות כל הזמן למצות את המשאבים המקומיים – מבלי לכלותם, ובמקביל, להתאים את צרכיהם לקיים.
3. התארגנות בתת מערכות בעלות הפרדה מבוקרת מסביבתן: כל מערכות החיים מאורגנות בתוך ממברנות בררניות, המבקרות את מעבר האנרגיה והחומרים בין ה'פנים' (אברון, תא, איבר, אורגניזם) לסביבתו. הממברנה הינה חיונית- בלעדיה יחידת החיים לא תוכל להמשיך ולהתקיים.

אלה הם העקרונות שעליהם מתבססת כלכלת הטבע, שאינה מתבססת על כסף אלא על מערכות יחסים וחילופים של אנרגיה וחומר. ארגון מחדש של הכלכלה האנושית, להתבססות על תת מערכות מקומיות, עצמאיות, הקשורות זו בזו במערכות של אמון הדדי וזרימה מתמדת, הוא, לטענת קורטן, המבחן האמיתי והקריטי ביותר ליכולת הלמידה, היצירתיות וההתפתחות של המין האנושי.

למקור הידיעה