ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

הקשר בין זנב הדג וביצי שוקולד


רובוט חדשני המבוסס על המבנה הגמיש של זנב הדג מאפשר איסוף פריטים בעלי שונות מורפולוגית ורגישות ללחץ תוך הפחתת הבלאי בתהליך האיסוף בצורה משמעותית.

חברת פסטו (Festo), הינה חברה משפחתית המעסיקה כ- 13,500 עובדים ברחבי העולם, מעורבת בלמעלה מ-200 תעשייות שונות עם מחזור של 1.7 מליארד אירו בשנה. בין היתר, החברה עוסקת באוטומציה של תהליכים לתעשיות השונות ופרוסה במדינות רבות ברחבי העולם, כולל בישראל.

ראיינו את מנהל קבוצת התכנון בחברת פסטו, מר מרכוס פישר, אשר סיפר לנו על מחויבותה של החברה לפעילות בתחום הביומימטי. לפני שש שנים, נפגש מר פישר בכנס זה, עם חוקרים מתחום הרובוטיקה. המפגש הוביל לשיתופי פעולה במחקר ופיתוח של מספר יישומים רובוטיים מבוססי ביומימיקרי. החברה חרטה על דגלה את נושא החדשנות בהשראת הטבע ועובדת בשיתוף פעולה הדוק עם האקדמיה בחיפוש אחר פתרונות ביומימטים לאתגרים בפניהם החברה עומדת. כחלק מחזונה של החברה היא תומכת בסטודנטים ובמחקר בסיסי אותו ניתן להפוך למחקר יישומי ולמוצר.

בכנס שהתקיים החודש, החברה הציגה מוצרים שהגיעו לשלב המסחור וכאלו הנמצאים במחקר ופיתוח.

אז איך כל זה קשור לביצי שוקולד? כל מי שמטייל באירופה או ארה"ב בימים אלו חש את מתקפת ביצי השוקולד המאפיינת את חג הפסחא הנוצרי –האם חשבתם לרגע איך מעבירים כל כך הרבה ביצי שוקולד למגשי המכירה ללא פגיעה במבנה העדין של ביצי השוקולד ובמינימום בלאי?

מסתבר שאחת הבעיות בתחום החקלאי, אבל גם בעולם השוקולד היא מיון של פרטים בעלי שונות מורפולוגית מצד אחד ורגישות ללחץ מצד שני. הרובוטים הייעודיים האוספים (אוספנים) הקיימים היום, בדרך כלל מותאמים לגודל הממוצע של המוצר ובמוצרים עדינים כמו פקעות הצבעונים, פירות שונים וכמובן ביצי שוקולד, הבלאי מתהליך זה יכול להיות משמעותי.

התמונה באדיבות חברת Festo

בתחילה פיתחו בחברה את ה – FinAry המבוסס על המבנה של זנב הדג. מבנה הדג גמיש מאוד וביצירת לחץ מתקפל לכיוון מקור הלחץ. תופעה זו איפשרה לפתח את האוספן הראשון המבוסס על חומר דק וגמיש המתקפל לכיוון מקור הלחץ.
שילוב של שלושה מבנים שכאלו אפשר את פיתוחו של ה- FinGripper, רובוט אוספן החובק את הפרי או המוצר בעדינות. לרובוט זהשלושדרגות חופש וטווח תנועה של 30 מעלות - בהתבסס על טווח התנועה של מפרק היד האנושית. אודות להתאמות המבניות, למשקל הנמוך, החומרים הגמישים וטווח התנועה, הממשק בין המכונה לבין האדם בפס הייצור לא מהווה יותר בעיה בטיחותית. מעבר לכך, חיקוי מבנה זנב הדג תרם להורדה של 80% במשקל ידית ההובלה של הרובוט וכמובן לחיסכון אנרגטי בעקבות כך.

הרובוטים הללו, כבר נמכרו לשימושן של חברות הולנדיות המטפלות בפקעות הצבעונים למשל וגם במיון ביצי השוקולד ואיסופן למגשי המכירה - כדי שאנחנו נוכל לקלף את העטיפה ולאכול ביצת שוקולד שלמה שלא ניזוקה בתהליך האיסוף.