ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ריאה על צ'יפ

מדענים מבית הספר לרפואה בהרווארד הצליחו לחקות את הפונקציונאליות הריאתית על צ'יפ שגודלו   1 X 2 ס"מ בלבד. האם בעתיד במקום תור להשתלת ריאה פשוט נזמין "ריאה על צ'יפ " כדי לנשום לרווחה?
כיום, קיימים מודלים הנדסיים לרקמות אנושיות כמו כלי דם, שרירים, עצמות, כליות ואפילו מוח. אך עד היום, לא הצליחו להנדס מערכת מורכבת שמשכפלת את הפונקציונאליות הפיסיולוגית והמכאנית של איברים הבנויים ממספר רקמות, כולל כלי-דם. יחסי הגומלין בין הרקמות השונות באותו איבר קריטיות לתפקודו המכאני והפיסיולוגי ולהם חשיבות מכרעת בפיתוח איברים מלאכותיים פונקציונאליים.
במחלקה ל"הנדסה בהשראת הביולוגיה" אשר בבית הספר לרפואה בהרווארד בארה"ב, במעבדתו של דר' אינגבר (Donald E. Ingber), פיתחו לאחרונה "ריאה על צ'יפ". המכשיר המזערי מסוגל לבצע מספר פונקציות המאפיינות את הממשק בין כלי הדם והנאדיות בריאה. המכשיר הורכב על ידי שתי שכבות המופרדות באמצעות ממברנה גמישה ודקה ביניהן. שכבה אחת צופתה בתרבית תאי אפיתל ריאתי והשכבה השנייה צופתה בתרבית תאי אנדותל של כלי דם. גודלו של המכשיר הוא 1X2 ס"מ בלבד.
לאחר גמר תהליך הציפוי, הוכנסו אויר ונוזל למערכת כדי לחקות טוב יותר את הממשק הקיים בנאדיות הריאה. בנוסף, המכשיר כוונן מכאנית לחקות גם את תהליך המתיחה-הרפיה בזמן הנשימה.
התוצאות שהתקבלו הצביעו באופן ברור על חיקוי מלא של תהליך הנשימה, כולל הדמיה של תהליך דלקתי כתוצאה מהוספת חיידקים למערכת.
לפיתוח "ריאה על צ'יפ" יש את הפוטנציאל לחולל מהפכה בתחומים רבים כולל פיתוח תרופות ומחקר על רעלנים. כמו כן, הפיתוח מאפשר צפייה ישירה ואנליזה כמותית של מערכת הנשימה בדרך שלא הייתה אפשרית במודלים שפותחו עד כה.
מקור