ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

נפלאותיו של מלפפון הים

מאת: מאיה גבעון

מלפפון הים הוא יצור צנוע ונחבא אל הכלים. צוללנים רבים נתקלו באחד מעשרות מיניו המצויים בים סוף ובים התיכון, ופעמים רבות חשבו אותו בטעות לסלע, או פסולת גומי ישנה על הקרקעית. כמה מפתיע לגלות שדווקא יצור זה ניחן בכל כך הרבה יכולות יוצאות דופן, שיכולות להפוך אותו למקור השראה ולמידה מן המעלה הראשונה.
מלפפוני הים שייכים לאחת מקבוצות בעלי החיים הותיקות ביותר שקיימות כיום: מערכת קווצי העור (אליה שייכים גם חבצלות, קיפודי וכוכבי הים), שקיימת כ-400 מליון שנים. כל חברי הקבוצה הינם בעלי שלד פנימי הבנוי מקלציט תחת השכבה החיצונית של העור. מלפפוני הים הם היחידים בקבוצה שבהם גבישי הקלציט נפרדים זה מזה והם מסוגלים באמצעות שינוי הריכוז של הגבישים ובעזרת שכבת שרירים להקשיח ולרכך את גופם, להתארך מאוד או להתכווץ, ולתפוס צורות שונות בתוך שניות.

התמונה האדיבות  Jacinta Richardson ו- Paul Fenwick
מפורסם תחת רישיון Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported

מלפפון הים, שלעיתים נקרא בטעות "חלזון ים" נחשב בתרבויות רבות במזרח למעדן מבוקש וכן לבעל סגולות ריפוי רבות, ובמדינות רבות כבר קיים ייצור ויצוא מסחרי של המלפפונים -עוד לפני שהובנו לחלוטין המנגנונים שאחראיים על תכונותיו המופלאות באמת.
מי שעקב אחרינו בטורים הקודמים, שם לב אולי לכך שדווקא היצורים המוגבלים – לכאורה, נחנו במנגנוני הגנה עצמית יוצאי דופן. כאשר מלפפון הים חש באיום, הוא פולט מגופו סיבים ארוכים אשר במגע עם מים הופכים מיידית למסת סיבים דביקה, שמסבכת ומקשה על הטורף לתקוף את המלפפון. המבנה הכימי המיוחד של הסיבים כולל שתי שכבות: השכבה החיצונית עוטפת את החלבון הדביק, ואורזת אותו באופן קומפקטי ואינרטי בתוך גוף המלפפון. כשהסיבים מופרשים, השכבה החיצונית מתפרקת, והחלבון הפנימי נחשף ועימו תכונות הדבק המהיר שלו. תכונות אלה נחקרות כיום לשימושים מסחריים שונים.
זה לא הכל. מחקרים מדווחים כי מינים מסויימים של מלפפוני ים לא מסתפקים בהפרשת סיבים במקרים של מגננה, אלא, "משליכים החוצה" את אבריהם הפנימיים! אין ספק שמדובר בפעולה מבלבלת גם עבור טורף פוטנציאלי, וגם עבור עולם המדע, שמרכז מאמצים רבים לחקר את יכולת ההצמחה מחדש (רה-גנרציה) של אותם איברים פנימיים בגוף המלפפון. הפוטנציאל העצום שבמחקר זה לקידום עולם הרפואה ברור.

מקור