ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש - מפציצנית מרעישה

ערכה: מאיה גבעון

לעיתים קרובות כשאנו נתקלים בשמם המדעי העברי של מיני בעלי חיים שונים, הדבר מעורר תמיהה, גיחוך ולעיתים פרץ צחוק קל (ראו לדוגמא ימשוש ופרעושית משלשלת). גם אורגניזם החודש שלנו ניחן בשם משעשע, אם כי מוצדק בהחלט.

המפציצנית המרעישה (Brachynus crepitans) היא חיפושית יבשה, שאינה מסוגלת לעוף. אולי כדי לפצות על כך, חננה אותה אמא טבע ביכולת לא פחות מופלאה. כאשר היא מותקפת, המפציצנית מסוגלת להתיז נוזל רעיל בטמפ' של 100°c(!) במהירות ובלחץ גבוה תוך כדי השמעת רעש אופייני וכך להרתיע טורפים הגדולים ממנה בהרבה.

לא רק שגוף החיפושית מסוגל ליצור ולהכיל נוזלים בטמפ' גבוהה ביותר וכן לשלוט ברצף, בכיוון ובמהירות ההתזה – אלא שגם כל התהליכים הללו מבוצעים על ידי אברון אחד זעיר בבטן החיפושית, שגודלו כס"מ בלבד. האברון מתפקד כתא מבודד, בו נערכת תגובה כימית אקזותרמית (פולטת חום), שנשלטת על ידי שרירים ושסתום ייחודי. תכונה זו הפכה את החיפושיות המפציצניות לכוכבות של צוותי מחקר רבים.

אחד מצוותי המחקר בראשותו של פרופסור אנדי מקינטוש מאוניברסיטת לידס, השתמש בחיפושית כמודל לבניית תא יחודי שאורכו שני ס"מ והוא מסוגל להתיז נוזלים למרחק של עד ארבעה מטרים, או ליצור עננת תרסיס תוך שליטה מלאה על טמפ', מהירות וגודל טיפות הנוזל. טכנולוגיה זו זכתה לשם µMistTM ויכולה להוות בסיס ליישומים רבים, החל ממנגונים יעילים יותר להזרקת דלק, ועד שיפור מנגנוני ספיגת תרופות.

קיימים כ-500 מינים שונים של מפציצניות, לכל אחד "טכניקת הפצצה" מעט שונה – פוטנציאל אדיר ללמידה וחידושים, וזאת ממין אחד בלבד...

למקור הידיעה