ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש - אצטרובל האורן

מאת: יעל הלפמן כהן

חום יולי אוגוסט, שמפתיע אותנו בעוצמתו כל שנה מחדש, והלחות הנלוות אליו, מסמנים לאצטרובל שאפשר כבר להיפתח. על בסיס מידע זה, פיתחו בחברת MMT Textiles בד נושם המגיב ללחות.

תמונה באדיבות Fir0002/flagstaffotos, בהתאם לרשיון GNU
לא רק אנחנו, גם אצטרובל האורן, הנפוץ באזורנו מגיב ללחות.
בעזרת הבנת מנגנון התגובה של האיצטרובל ללחות, אנו תקווה כי המעבר מאקלים לח ליבש יהיה בקרוב נוח יותר, וכתמי זיעה מביכים יהיו נחלת העבר.
כאשר הלחות באוויר עולה, האצטרובל הופך ליותר נקבובי ובכך מאפשר לאוויר להיכנס ולשחרר את הלחות שבתוכו. אפקט זה המכונה "אפקט האצטרובל" הועתק לפיתוח בד חכם המגיב ללחות.
בדים חכמים מגיבים לרוב לטמפרטורת הסביבה ולא ללחות. כאשר יש לחות, הבד מתנפח והנקבוביות בין הסיבים קטנות. כלומר, פחות אויר יכול לזרום דרך הבד, בדיוק כשצריך אוורור ליבוש מהיר של הזיעה. בהשראת "אפקט האצטרובל" פותח בד המתפקד כאצטרובל – לחות גורמת למרווחים בין סיבי הבד להתרחב ובכך מתאפשר אורור טוב יותר. יישומים של בד זה ניתן לראות בלבוש צבאי, כלי מיטה בבתי חולים, תחבושות לפצעים ועוד.
לכתבה המלאה