ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

צבע הפרפר ומניעת זיופים



טכנולוגים של אבטחת מידע נמצאים במרוץ נגד הזמן ו...נגד פורצי מערכות האבטחה. בטבע, בעלי חיים וצמחים מתמודדים עם נושאי אבטחה משחר האבולוציה, ועם הזמן פותחו מנגנונים מרתקים המשלבים חושים שונים כדי להתמודד עם פריצות אבטחה. תארנו ב"חדשות מהטבע" מחודש אפריל את "זבליות העלים" אשר באמצעות משחקי תלת מימד אופטיים מצליחות לשרוד, הפעם נביא לכם את סיפור ססגוניותו של הפרפר והאפליקציה שלו בהגנה על כספנו.

חיקוי הצבעוניות של פרפרים וחיפושיות מאתגר במיוחד מאחר וצבעוניות זו איננה מתבטאת באמצעות פיגמנטי צבע כי אם על-ידי מבנה מיקרוסקופי המשתמש בשבירת קרני אור השמש כך שתיווצר אשליית צבע.
חוקרים מאוניברסיטאת קיימברידג', למדו את מבנה נוצות הטווס וכנפי הפרפר ומצאו שהתצורה של שכבות קוטיקולה ואוויר יוצרות צבעוניות עזה. שימוש בננוטכנולוגיה הוביל ליצירת מודל מלאכותי של כנפי הפרפר לייצור צבע ללא פיגמנטים. חשיפת סוד הצבע שבטבע, צבע ששרד את מליארדי שנות האבולוציה, אינו מכיל פיגמנטים רעילים ואינו דוהה בתנאי מזג אוויר, מאפשר חשיבה מחודשת בתחומים שונים. הפרפר למשל, משתמש במבנה הצבעוניות הזה כדי "להצפין" את עצמו. כלומר, הפרפר יראה בצבע אחד לאויביו, ובצבע אחר לבני מינו, תלוי במתבונן. באותו אופן ניתן להשתמש בצבע מבני זה לאפליקציות להצפנת מידע בכרטיסי אשראי, בשטרות כסף ואפילו בתעודות שונות. יתכן ובעתיד נראה מבנים המבוססים על כנפי הפרפר נוצצים משטרות הכסף ומהדרכונים.
אפליקציה נוספת לצבע מבני ניתן לראות באתר ארגון הביומימיקרי בעמוד תיאורי המקרה.