ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טורבינת רוח בהשראת כנפי דבורים

מאת: יעל הלפמן כהן

חברת greenwavelength האמריקאית הציגה לפני מספר חודשים אב טיפוס של טורבינת רוח בעלת להבים הנעים בהשראת כנפי חרקים. ההנחה הרווחת היא שטורבינות רוח בדמות טחנות רוח הן היעילות ביותר לייצור אנרגיה. בדגם שהוצג על ידי החברה יש שתי כנפיים בלבד, באורך 5.7 מטר. טורבינות רוח אחרות שפותחו עד כה, מצליחות לנצל פחות מ- 30% מאנרגית הרוח, בעוד העיצוב הייחודי של דגם זה, בהשראת כנפי החרקים, אמור לשפר את תפוקת האנרגיה השנתית ולהמיר למעלה מ-30% מהאנרגיה. הטורבינה נמצאת כעת בשלב הבדיקות לבחינת מדדי היעילות שלה.
מנהל החברה, בוגר MIT המתעניין בביומימיקרי ובקלינטק, מאמין כי פתרונות פורצי דרך מגיעים משילוב של תחומים שונים וכי פיתוח טורבינת רוח בהשראת הטבע יוביל להשגת יעילות רבה יותר.
טורבינה מסוג זה יכולה להיות נגישה גם לצרכנים פרטיים הרוצים לייצר אנרגיה. הכנפיים, העשויות מסיבי אלומיניום ופחמן, מאופיינות במשקל קל, בגודל קטן ובמראה אסטטי, והם יכולים לשמש ליצירת חשמל גם באזורים שאינם מחוברים לרשת. החברה עובדת כעת על הוזלת עלויות הייצור.
החברה עוסקת בייצור טכנולוגיות נוספות מבוססות ביומימיקרי ובהן ציפויים לאוניות המחקים את עור הכריש, עוקבים לפאנלים סולאריים המתפקדים כעלים ועוד.